Pevné objektívy

 

Tzv. Fixné alebo priame objektívy sa od zoom objektívov líšia tým, že pokryjú iba jednu ohniskovú vzdialenosť. Nie sú síce tak flexibilné ale odmenou za menšiu flexibilitu je vysoká ostrosť, lepšia schopnosť fotiť v horšom svetle, možnosť pracovať s ešte menšou hĺbkou ostrosti a minimom optických vád.

Ako vybrať pevný objektív?

Predovšetkým si určite, aký objektív pre aký konkrétny bajonet potrebujete. Následne zvážte, aké žánre a v akom prostredí budete objektív najčastejšie používať. Pokiaľ ste začiatočník a zatiaľ neviete, aké ohnisko zvoliť, zvášte základný zoom objektív (setový objektív) a skúste ho napríklad používať počas celého dňa, a to iba na jednom ohnisku – nezabúdajte ale na crop faktor a číslo, ktoré sú napísané na objektíve, a prepočítajte ekvivalentné ohnisko.

Ďalšou variantov je prejsť nafotené snímky a zistiť, ktoré ohnisko používate najčastejšie. Poslednou radou je premyslieť voľbu pevného objektívu priamo pri fotení – je určité ohnisko, ktoré vašej zostave chýba?

...

 

Crop faktor a veľkosť snímača

 

Ohnisková vzdialenosť objektívu je vždy udávaná ako jeho fyzická, a to bez ohľadu na to, aký snímač má objektív navrhnutý. Pokiaľ fotografujete na fotoaparát s iným, ako full-frame snímačom, je nutné číslo na objektíve vynásobiť tzv. Faktorom orezu, a tým určit ekvivalentnú ohniskovú vzdialenosť.

  • MFT, Micro 4/3 – 2x crop – 50 mm = ekvivalentné ohnisko 100 mm
  • APS-C U Canon 1,6x crop (50 mm = ekv. 80 mm), ostatní výrobcovia 1,5x crop (50mm = ekv. 75 mm)
  • Full-frame tzv. plný formát má 1x crop – ohnisko sa neprepočitává, päťdesiatka bude päťdesiatka atď.

Príklad: pokiaľ budete chcieť kúpiť reportážny objektív s uhlom záberu zodpovedajúcim ohnisku 35 mm, budete na APS-C fotoaparát potrebovať objektív s ohniskom okolo 23 mm (1,5x crop), na micro 3/4 objektív s ohniskom okolo 17 mm (2x crop) a na full-frame jednoducho 35 mm.

 

Existujú aj fotoaparáty s väčším snímačom, ako je full-frame, s tzv. Stredoformátovým snímačom. Ich crop faktor sa ľahko odlišuje podľa výrobu, napr. stredoformát Fujifilm má crop faktor 0,79x.

 

Ekvivalentné ohnisko – výber objektívu podľa žánra

Pre ujasnenie problematiky s crop faktorom a ekvivalentným ohniskom môžete nielen voľne diskutovať nad fotografiami s ostatnými fotografmi ale naviac môžete určiť ich žáner, podľa ktorého vyberiete nový pevný objektív.

  • 10-24 mm Širokouhlé pevné objektívy
    Široké objektívy s dramatickou perspektívou. Tie pevné svetelné sa používajú nielen na bežné fotenie architektúry alebo krajiny ale hodia sa aj na astrofotografiu, nočnú reportáž a všade tam, kde potrebujete čo najširší uhol záberu.

 Sony FE 14mm f/1.8 GM
Sony z rady objektívov G Master patrí medzi opticky najkvalitnejší objektív vôbec. S ohniskom 14 mm ide o jeden s najširších pevných objektívov pre Sony E a prekvapí aj ostrosť, vysoká svetelnosť a prekvapivo malé skreslenie.

  •  24-50 mm – Základné pevné objektívy
    Klasické širokouhlé objektívy sa hodia na fotenie reportáže, dokumentov, street fotografie alebo i krajiny a architektúruy. Medzi širokouhlé môžeme zaradiť aj objektívy s ohniskom 55 mm ale je to iba pozostatok z dôb kinofilmov. Častejšie sa stretneme s označením "normálne", a to hlavne preto, pretože ich perspektíva (pozor, nie uhol záberu) sa podobá tomu, čo vidíme my. Preto sa 50 mm objektívy používajú na portréty v prostredí a na fotky jedla.

Fujifilm XF 35 mm f/1.4 R
Objektív, ktorý po nasadení na CSC bezzrkadlovku Fujifilm sa rovná ohnisku 50 mm. Je zaujímavý predovšetkým svojou optickou konštrukciou, ktorá produkuje snímky s nádhernou hĺbkou a príjemným kontrastom. V niečom tak pripomína staršie filmové objektívy, avšak berie si z nich to najlepšie.

  • 50-135 mm – Krátké pevné teleobjektívy
    Krátke teleobjektívy sa používajú na portréty, produktové snímky, makro alebo na reportáže. Taktiež všade tam, kde chcete pracovať s kompresiou obrazu (objekty za sebou umiestnené sa budú javiť bližia, ako v skutočnosti sú) a držať si odstup. V tomto rozsahu nájdete najčastejšie i objektívy na makro.
  • 150-1000 mm – pevné teleobjektívy sú špecialitou, ktorú nájdete najčastejšie v rukách nadšených a profesionálnych wildlife a športových fotografov. Ponúkajú unikátnu perspektívu a výraznú kompresiu obrazu, spojenú s veľkým dosahom a malou hĺbkou ostrosti.

Nikon 500 mm f/5.6E PF ED VR AF-S
Profesionál určený pre zrkadlovky Nikon. Je zaujímavý svojou vysokou svetelnosťou a unikátnou konštrukciou, vďaka ktorej môžete mať fotoaparát menších rozmerov, než je tomu u ostatných objektívov podobných rozmerov.

  • Špeciálne objektívy – okrem bežných objektívov existujú i tie špeciálne. Napríklad tilt-shift objektívy pre pokročilú prácu s perspektívou alebo objektívy typu rybie oko. Tie sú špeciálne hlavne tým, že majú najčastejšie diagonálny uhol záberu 180° a s tým spojený špecifický vzhľad fotografií.

 

Ďalšie parametre objektívov

Pre určenie ohniskovej diaľky vyberajte podľa nasledovných parametrov.

Svetelnosť

Svetelnosť označená písmenom f určuje, aké veľké množstvo svetla môže prejsť objektívom. Čim je číslo nižšie, tým je objektív svetlejší. To umožňuje fotiť v horšom svetle a zároveň pracovať s malou hĺbkou ostrosti – s rozmazaným popredím a pozadím okolo zaostreného objektu. Pevné objektívy bývajú svetlejšie než zoom objektívy, a práve svetelnosť spoločne s optickými vlastnosťami je hlavným dôvodom k uprednostneniu pred flexibilným zoomom.

Stabilizácia

Stabilizácia bývala devízou hlavne zoom objektívov alebo pevných makro objektívov. Využitie nájde predovšetkým pri fotení na ďalšie ohniská, kedy sa zabraňuje traseniu obrazu v hľadáčiku alebo na LCD. Moderné bezzrkadlovky môžu vďaka svojej konštrukcii pracovať so stabilizovaným čipom (tzv. IBIS). Tým čiastočne odpadá nutnosť mať stabilizovaný objektív. Existujú ale systémy, napríklad ten vo fotoaparátoch Canon R5 a Canon R6, ktoré zapoja do procesu stabilizácia aj snímač aj objektív, a to zároveň. Na niektorých snímkach potom vidíme, že prakticky nie je potrebný statív.

Ostrenie

Okrem automatického ostrenia (autofocus, AF) sa môžete stretnúť i s objektívmi, ktoé ostria iba manuálne. U moderných objektívov s automatickým ostrením sa nemusíte obávať zbytočného hluku pri ostrení alebo nedostatočnej rýchlosti. Väčšina objektívov na trhu ostrí naozaj rýchlo, spoľahlivo a bezhlučne. Oceníte to pri natáčaní vide. Jediným limitom ostáva ostriaci systém samotného fotoaparátu.

 

Čo dokúpiť k pevnému objektívu?

  • Ochranný alebo UV filter– používa sa ako ochrana predného člena objektívu. Pokiaľ by ste s objektívom niekde nechcene buchli alebo by dokonca došlo k pádu, filter náraz pohltí a zníži sa riziko poškodenia drahej fototechniky.
  • Polarizačný filter– používa sa pri fotení v exteriéroch ale využijete ho aj všade tam, kde chcete odstrániť odlesky od nekovových povrchov, zlepšiť kontrast a upraviť farby. Ide o filter, ktorý nie je možné nahradiť softvérovou úpravou.
  • Lenspen na optiku– vyzerá ako ceruzka ale v skutočnosti ide o šikovný štetec a stierku na mastné škvrny na optike. Je to vec, ktorú by mal mať každý fotograf (a majiteľ okuliarov) neustále pri sebe.
  • Slneční clona– pred nákupom si overte, či je slnečná clona v balení ale na 90% tam bude. Keby náhodou, slnečnú clonu na bočnom odlesku môžete zakúpiť aj samostatne.
  • Statív alebo monopod– – síce sme chválili modernú výkonnú stabilizáciu, stativ ale stále nenahradí. Ten nájde svoje miesto v arzenáli každého fotografa. Umožní fotiť dlhé expozície a niektoré sa dajú rýchlo prekonfigurovať na monopod. Ten sa zase hodí na fotenie akčných fotografií. Na statíve nešetrite, tie lepšie vám vydržia pokojne aj celý život.
Stránka z 8