CEWE Fotolab blog

Fujifilm XF10 – recenzia

Na tento foťáčik ma svojim záujmom upozornil kamarát. Nebol ešte u nás ako novinka dostupný a nebolo okolo neho ani žiadne veľké haló, vyšiel celkom nenápadne. S trochou nadsázky by sa dalo napísať, že pri pohľade naň sa tomu ani nemôžme čudovať. Fujifilm XF10 aj v porovnaní s nie veľkým modelom Fujifilm X100F pôsobí ako drobček.

Malý, spratný, jednoduchý, doslova vreckových rozmerov. V reči fotografov ideálny zápisník, najmä ak naplní očakávania štandardne výborného obrazového výstupu fotoaparátov Fujifilm. Na odskúšanie som mal cca týždeň, už len naplánovať kam s ním. Okolnosti a iné povinnosti rozhodli za mňa, čo nakoniec kvôli kategórii, do ktorej fotoaparát patrí, bolo úplne prirodzené a ideálne.

Zápisník

Fujifilm XF10 je fotoaparát na denné nosenie. Nie je väčší ako bežný smartfón, nemá žiadne ostré a do priestoru vyčnievajúce časti (sánky na blesk, hranol s hľadáčikom), je úzky aj vďaka pancake objektívu, pri zapnutí sa nič nevysúva (náhodné zapnutie v tesnej brašni či vrecku nemôže foťák poškodiť) a z tohto pohľadu je doslova ideálnym vreckovým fotoaparátom. Pri pohľade na parametre objektívu, ohnisko 28mm so svetelnosťou f/2.8, je kategória zápisník ešte zrejmejšia.

Všetky dnešné smartfóny majú rovnaké alebo skoro rovnaké ohnisko, ľudia sú navyknutí na cca 28mm širokú perspektívu a preto tento krok od Fuji hodnotím ako veľmi dobrý. Smartfóny sú dnes najrozšírenejšou fotografickou technikou a preto je smerovanie Fujifilmu jasné. Osloviť modelom XF10 ľudí, ktorí najradšej fotia smartfónom, ale priali by si lepší obraz, lepšie a komplexnejšie ovládanie, lepšiu ergonómiu držania a ovládania. Foťák s výstupom ako zo zrkadlovky, ale v čo najminimalistickejšom prevedení. Po asi 10 minútach používania som skonštatoval: je to tam, už len keby sa z toho dalo telefonovať. 🙂

Fotoaparát v praxi

Keď som už foťák zaškatuľkoval do kategórie zápisník, mám naň aj primerané nároky. Neočakávam bleskurýchle ostrenie, ale výborný obraz áno. Pri pohľade na jeden z najhlavnejších parametrov, APS-C snímač s rozlíšením 24Mpix, to inak ani nejde. Nezvyknem vo svojich recenziách príliš rozoberať technické parametre, ale jednu vec musím. Fujifilm je vo svojich najvyšších modeloch známy svojim tzv. X-Trans typom snímača, ktorého najväčším plusom je výborné zvládanie vyšších hodnôt ISO, čiže menším šumom na fotkách pri fotení v horších svetelných podmienkach.

Vo fotoaparáte XF10 je ale klasický CMOS snímač, s tzv. Bayerovou maskou, ktorý poznáme zo všetkých ostatných digitálnych fotoaparátov, u Fujifilmu napr. z novinky X-T100. Tieto snímače sú postavené na inom technickom princípe a najpodstatnejší rozdiel medzi nimi je pre mňa osobne v rýchlosti úpravy výsledných fotografií, spracovaní RAW súborov alebo konvertovaní RAF do DNG. Spracovanie fotografií z modelu XF10 je v prostredí Adobe 3-4x rýchlejšie, než napr. z modelu X100F a ja mám pocit, že mi niekto vymenil počítač za novší :). Pre takýto model veľmi dobrý počin zo strany výrobcu.

Fotoaparát sa ovláda trochu inak ako tradičné Fujiny, ktoré idú v stopách svojich kinofilmových predchodcov. Model XF10 je rozmiestnením ovládacích prvkov bližší iným značkám s tradičným voličom P, A, S, M.  Prekvapil a potešil ma joystick, ktorý poznám aj z modelu X100F, neprekvapilo dotykové ovládanie, ktoré sa dnes už stáva samozrejmosťou. Vo foťáku absentuje stabilizácia, ale to pri Fujifilme stále nie je nič zvláštne a mne osobne nechýba. Pri fotoaparáte Fujifilm X100F mám nastavené AutoISO s hodnotami ISO 12800 a exp. čas 1/125s., čo je pre mňa ideálna kombinácia.

Pri XF10 som nastavil to isté a s výsledkom som rovnako spokojný. Stabilizácia nechýbala, čas 1/125s. v kombinácii s ohniskom 28mm je bez problémov udržateľný. Jediná vec, na ktorú si zvyknúť neviem je absencia hľadáčika, asi 5-6x som si foťák podvedome priložil k oku :). Dôvod nebol len zvyk, ale najmä fakt, že som na displeji občas nevidel prakticky nič. V tejto kategórii, ale hľadáčik ťažko očakávať, fotoaparát by musel byť väčší, drahší a zrazu by to už bolo niečo iné.

Obrazovou kvalitou a rýchlosťou uzavriem svoje skúsenosti. Ako som na začiatku písal, že neočakávam bleskurýchle ostrenie, ale výborný obraz áno, tak výrobca moje očakávania naplnil do bodky. Fotoaparát síce štartuje veľmi svižne, ale potom je to už bežný priemer. Obrazová kvalita je ale výborná a to je to najpodstatnejšie. Ostrosť je veľmi dobrá, farby jpeg formátu veľmi príjemné (Na všetky farebné fotografie v galérii bol použitý profil Velvia.). Kinofilmové simulácie velvia, provia, astia či classic chrome, ktoré majitelia Fujifilmu poznajú z iných aparátov, ostali, a to je skvelé. Vysoké rozlíšenie a veľký snímač = z XF10 môžete tlačiť aj metrové zväčšeniny alebo robiť aj veľké výrezy a stále dostanete uspokojivú kvalitu pri tlači na A4.

Fotoaparát ostrí od 10 cm a rozostrenie pri fotení detailov je vcelku príjemné. Dynamický rozsah snímača je veľmi dobrý a prácou v protisvetle uzatvorím pozitívne hodnotenie obrazového výstupu.

Záver

Fujifilm XF10 je vydarený fotoaparát. Mini rozmery, aj napriek kvalitnej kovovej konštrukcii nízka hmotnosť, príjemné držanie vďaka malému, ale účinnému gripu. Výborný obrazový výstup, praktické ohnisko a dobrá svetelnosť objektívu. Určitým mínusom je absencia hľadáčika, slabší displej v slnečné dni a pomalšie ostrenie, ale v rámci kategórie, do ktorej fotoaparát patrí, sú to skôr očakávané vlastnosti ako negatíva. Ak by aj niekto chcel namietať, umlčať ho musí naozaj výborná cena.

Fujifilm XF10 zaplnil určitú medzeru na trhu, nie je to fotoaparát na profi prácu, ale určite zaujme najmä mladú generáciu, či už ako hlavný aparát alebo ako záložný foťáčik, ktorý môžete mať stále pri sebe a ktorého obrazový výstup vás nesklame. Ak dokážete predvídať a eliminovať pomalšie ostrenie, tak by mohol byť zaujímavým a nenápadným nástrojom aj na street fotografiu a reportáž. Zvládne aj kvalitnejšiu krajinársku fotografiu, architektúru, klasické dovolenky, výlety, rodinné oslavy. Ja som foťáčik vyskúšal v prostredí, do ktorého patrí – na dedine u babky, na krátkej prechádzke v okolí Banskej Bystrice a model XF10 prakticky do bodky splnil moje očakávania.

Ján Murín

"Aj cesta je cieľ. Ak ju lemujú nafotené decisive moments, o to lepšie :).
Mám rád čiernobielu fotografiu, cestopisy, životopisy, Johnnyho Casha. Nájdete ma vo Fotolab Banská Bystrica a poniektorí aj na vašej svadbe :)."