S fototechnikou značky Olympus sa kamarátim už pár rokov. Začalo to fotoaparátom Olympus E-M10 II a objektívom Olympus M. ZUIKO Digital 17mm f/1.8, kombináciou ktorá sa osvedčila na denné nosenie, dovolenky, rodinné akcie a pod.
Pred pár mesiacmi som doplnil svoju techniku o vlajkovú loď Olympusu, model E-M1 II. Rozlíšením to síce nie až taký výrazný skok oproti E-M10 II, ale nad ostatnými parametrami žasnem doteraz. V danej triede doslova dokonalý AF, a to mám na mysli najmä u bezzrkadloviek tak diskutabilný AF-C, ktorý strčí do vrecka nejednu zrkadlovku aj z radu full frame, skvelá ergonómia, kreatívne možnosti nastavenia a konečne aj výborná výdrž batérie. Fotoaparát nosím ako jeden z troch foťákov aj na svadby a moje očakávania spĺňa na 100%. Viac o fotoaparáte, ale niekedy nabudúce.
V júli tohto roku sme s manželkou absolvovali dovolenku v Nórsku. Po dlhšej úvahe, ako čo najefektívnejšie skombinovať svoju fototechniku, som k telu E-M1 II zvolil ultra – širokouhlý objektív Olympus M. ZUIKO DIGITAL ED 8mm f/1.8 Fisheye PRO. Ešte stále jeden z najnovších prírastkov v profi rade Olympusu ma zaujal už na jarnom školení a Nórsko so svojimi nekonečnými scenériami mi prišlo ako ideálne miesto na jeho otestovanie.
Objektív v praxi
Objektív patrí medzi tie menšie v profi rade a na relatívne veľkom tele E-M1 pôsobí nenápadne. O to viac zaujme svojim výkonom. Fotiť môžete do RAW formátu a všetko potrebné nastaviť a upraviť v raw editore. Táto kombinácia vám zabezpečí v prípade ťažšej svetelnej scény lepšie využitie dynamického rozsahu snímača, širší záber keďže ide o typický, súdkovito skreslený, 180⁰ záber ako sa patrí na rybie oko. Fotiť ale môžete priamo do jpeg a tu pre mňa prichádza najpozitívnejšie prekvapenie.
Objektív môžete v menu, v časti J1 nastaviť na tri rôzne ohniská, resp. kompenzácie rybieho oka, ktoré odhadom poskytujú 12 mm, 16 mm alebo 20 mm ohnisko, bez toho, aby výsledný snímok strácal na rozlíšení. Takže v podstate dostávame objektív 12-20 mm f/1.8, čo je unikát vo svete fototechniky. Softvér fotoaparátu zabezpečí primeranú korekciu línií pre dané ohnisko, takže sa vôbec nemusíte trápiť tým, že okrajové časti scény budu nepoužiteľné, ako to býva pri objektívoch typu fisheye. Určité skreslenie tam je, ale všetko v rámci bežných vlastností profesionálnych ultra- širokouhých objektívov. Skvelé!
Ostrosť objektívu je veľmi dobrá. Korekcia rôznych optických chýb ako vinetácia, aberácia a už spomínané skreslenie je rovnako veľmi dobre korigované. Objektív nemá problém s protisvetlom, odlesky sa občas zjavia, ale vzhľadom na vypuklú konštrukciu predného člena je to viac než skvelý výsledok.
Na záver to najlepšie, hovorí sa. Pre mňa je to svetelnosť f/1.8, ktorá je unikátna v tejto kategórii objektívov. Čo to znamená v praxi? S ohľadom na široké ohnisko, kde bežne neriešime prácu s malou hĺbkou ostrosti, menší snímač, ktorý nám väčšiu hĺbku ešte podporuje, svetelnosť f/1.8 a 5-osú stabilizáciu obrazu, je výsledok ten, že je len málo scén ktoré neodfotíme z ruky.
Skúšal som 3 aj 5 sekundovú expozíciu a tie fotografie boli stále ostré. Nie, neznamená to, že výrobcom statívov odzvonilo, no ak neplánujete fotiť star trails alebo dlhým časom rozmazané oblaky a vodu, tak si nemusíte v polovici túry ťukať na čelo, že ste si zabudli pribaliť statív. Apropó, clona f/1.8 ponúka otázku ako je na tom rozostrenie scény pri zaostrení na blízko. Nie, nenachytal som tento objektív ani v tomto teste. Rozostrenie je vzhľadom na kategóriu objektívu príjemné, prechody hladké, takže pri troche fantázie s akým ohniskom vlastne pracujeme sa dá so scénou veľmi zaujímavo vyhrať.
Záver bude veľmi stručný. Vytknúť tomuto objektívu nemám čo. Mechanické prevedenie, technické parametre a ich použiteľnosť v praxi sú na špičkovej úrovni. Takže kto máte radi perspektívu širokouhlých objektívov a ste majiteľom fotoaparátu Olympus, tento skvost je určený práve pre vás.
Pridať komentár