CEWE Fotolab blog

Recenzia na objektív Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM

Canonu sa podarilo posunúť možnosti makroobjektívov ďalej, než sme očakávali. Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM zvláda makro lepšie ako jeho predchodca, zároveň je to slušný portrétny objektív a na svoje si prídu aj priaznivci bokehu starých objektívov.

Canon je svojimi makroobjektívmi dobre známy. Najpredávanejší bol vždy najuniverzálnejší z nich, s ohniskovou vzdialenosťou 100 mm. Preto sa netrpezlivo čakalo, kedy sa objaví model pre nový rad bezzrkadloviek s bajonetom RF. Doteraz ste mohli použiť EF objektívy cez adaptér alebo sa uspokojiť s menším makrom (iba 1:2) pri objektíve Canon RF 85mm F2 Macro IS STM. Čakaniu a provizóriu je koniec, máme tu prvý plnohodnotný makroobjektív s bajonetom RF.

Špecifikácia

Objektív s rovnakými parametrami samozrejme nájdete v ponuke zrkadlovkových EF objektívov. Tento je ale v mnohom odlišný. Najprv je to samozrejme úplne odlišná konštrukcia, plne optimalizovaná pre nový systém EOS R. Významným rozdielom je lepšia mierka zväčšenia 1,4:1. Vyššia je aj cena, ale tá je opodstatnená optickým výkonom – nebudem predbiehať.

Prekvapením je ovládací prstenec sférickej aberácie, umožňujúci kontrolovať bokeh. V neposlednom rade je tu aj výhoda duálnej stabilizácie obrazu v kombinácii objektívu s fotoaparátmi EOS R5 a R6. Objektív patrí do najvyššieho radu „L“. Je utesnený proti prachu a vlhkosti, na prednom a zadnom člene je fluórový povlak odpudzujúci nečistoty a kvapaliny. Vďaka nemu sa šošovky ľahšie udržujú čisté.

Objektív je utesnený proti prachu a vlhkosti.

 

Schéma utesnenia objektívu.

 

  • Bajonet: Canon RF
  • Ohnisková vzdialenosť: 100 mm (160 mm v APS-C režime)
  • Optická konštrukcia: 17 prvkov v 13 skupinách, Super Spectra Coating antireflexné vrstvy
  • Clona: 9-lamelová
  • Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť: 25 cm
  • Mierka zväčšenia: 1,4:1
  • Stabilizácia obrazu: Áno, udávaná účinnosť až 5 EV, 8 EV v kombinácii s IBIS stabilizáciou
  • Automatické zaostrovanie: Dva motory Nano USM
  • Priemer filtra: 67 mm
  • Rozmery: 81,5 × 148 mm
  • Hmotnosť: 730 g
Ovládacie prvky

Úplne vpredu je prstenec Control Ring, ktorého funkciu je možné nastaviť. Ovládať ním môžete citlivosť ISO, čas, clonu alebo korekciu expozície. Uprostred tela je široký prstenec manuálneho zaostrovania. Za ním, bližšie k bajonetu, je prstenec ovládania sférickej aberácie. Na boku je trojica prepínačov – limiter zaostrovacej vzdialenosti, prepínač AF/MF a posledný je prepínač optickej stabilizácie obrazu ON/OFF. Na opačnej strane je zámok prstenca SA.

Všetky ovládacie prvky majú perfektný chod.

 

Na strane je trojica prepínačov. Limiter zaostrenia má celkom tri nastavenia. Páči sa mi aj vypínač stabilizácie priamo na tele objektívu.

 

Canon RF 100mm f/2,8 L v praxi
Konštrukcia a ovládanie

Ohnisková vzdialenosť 100 mm je pre makrofotografiu najuniverzálnejšia. Od fotografovaného objektu máte dostatočný odstup, menší uhol záberu umožňuje lepšie kontrolovať pozadie a objektív využijete aj ako krátky teleobjektív na fotenie portrétov. Za mňa má objektív veľmi elegantný a funkčný design. Platí to pre celý rad RF objektívov s výnimkou zvláštnych objektívov 600 a 800 mm. Dobre sedí do ruky, prstenec manuálneho zaostrovania je na správnom mieste a všetky ovládače majú chod zodpovedajúci cene a spracovaniu – bez výhrad. Slnečná clona, ktorá je súčasťou balenia, je veľká a účinná.

K objektívu je dodávaná účinná slnečná clona.

 

Ostrenie

Zaostrovanie zaisťujú dva rýchle a tiché Nano USM motory. Posudzovať zaostrovanie je nutné zvlášť pre makro a zvlášť pre stredné a dlhšie vzdialenosti. Pri makre je pomalší, čo ma neprekvapuje. Pri lovení pohyblivého hmyzu to budete mať o niečo ťažšie.

Pri fotografovaní portrétov, krajiny a architektúry je zaostrovanie rýchle a presné. AF netrpí na „focus breathing“, to je dôležité vo videu a pri fotografovaní skladaného makra pomocou focus bracketingu a focus Stacking. Znamená to, že sa počas ostrenia nijako nemení ohnisková vzdialenosť.

Krúžok manuálneho zaostrovania nie je lineárny a reaguje na rýchlosť otáčania. Zo začiatku sa môže zdať ručné ostrenie nepresné, ale je to vecou zvyku. Pri fotení makra si navyše často budete pomáhať pohybom fotoaparátu vpred a vzad.

Limiter zaostrovania

Limiter je pri makroobjektíve veľmi užitočná funkcia. Pomocou prepínača na bočnej strane objektívu nastavíte rozsah zaostrovacích vzdialenosti. Pri detailnom makre je to 0,26-0,5 m. Pri portrétnej fotografii zase 0,5 m až nekonečno, alebo ponecháte celý rozsah. Limiter šetrí váš čas a zlepšuje reakcie ostrenia. Nano USM motorky tak môžu sústrediť svoju silu do vami definovanej zóny.

Stabilizácia obrazu

Objektív má zabudovanú optickú stabilizáciu obrazu s udávanou účinnosťou až 5 EV. V kombinácii s IBIS stabilizáciou vo fotoaparátoch dokonca údajne až 8 EV. Pri snímaní makra je účinnosť logicky menšia, navyše sa prejavuje to, že sa pri fotografovaní hýbete dopredu a dozadu. Ja som objektív testoval s fotoaparátom EOS R5, ktorý má zabudovanú stabilizáciu. Pri fotení makra som bol ďaleko od udávanej účinnosti. Reálna účinnosť bola okolo 2-3 EV. Pri klasickom fotografovaní na stredné a väčšie vzdialenosti, ale 8 EV to nebolo ani zďaleka. Aj tak som ale za zabudovanú stabilizáciu vďačný, akákoľvek stabilizácia pomáha.

Makro

Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM je v prvom rade makroobjektív. Štandardne majú makroobjektívy merítko zväčšenia 1:1. To znamená, že pri využití najkratšej zaostrovacej vzdialenosti dokážu vyfotografovať objekt s veľkosťou snímača tak, aby vyplnil celý formát záberu. Pri plnoformátovom fotoaparáte je to približne 36×24 mm.

Výhodu tu majú majitelia fotoaparátov s menším snímačom, kde je ekvivalentná mierka zväčšenia vďaka faktoru orezu väčšia. To sa niekedy hodí. Testovaný objektív má ale lepšie ako štandardné zväčšenie a to v mierke 1,4:1. Je to oproti 1:1 rozdiel alebo si ani nevšimnete? Rozhodne všimnete! Pri takto vysokej hladine zväčšenia je totiž poznať „každý milimeter“.

Malý uhol záberu umožňuje lepšie kontrolovať pozadie.

 

Ešte zďaleka som sa nepriblížil najväčšiemu zväčšeniu 1,4:1.

 

Objektív sa ideálne hodí na fotografovanie produktovej fotografie.

 

Detail približne v mierke 1:1.

 

Detail v mierke 1,4:1.

 

Tip: Pri zaostrovaní na krátke vzdialenosti efektívna svetelnosť klesá. Pri mierke 1,4:1 je to až na f/6,3. Nie je to chyba objektívu, ale všeobecná vlastnosť všetkých makroobjektívov. V automatických režimoch to meranie fotoaparátu kompenzuje a možno si javu ani nevšimnete. Pri manuálnom nastavení je ale nutné reagovať úpravami expozície.

Portrét

Makroobjektívy s ohniskovou dĺžkou okolo 90-105 mm sa bežne používajú na portrétne fotografovanie. Podaním perspektívy a uhlom záberu sú podobné portrétne objektívom 85 a 105 mm. Makroobjektív má síce menšiu svetelnosť ako typický zástupca portrétnych objektívov, na full-frame snímači ale aj clona f/2,8 vyzerá pri ohnisku 100 mm veľmi dobre a pozadie je veľmi rozostrené. V prípade tohto objektívu ešte navyše veľmi netypicky, pretože ho môžete ovplyvniť SA ringom.

Bokeh v štandardnom nastavení pri clone f/2,8.

 

Bokeh pri nastavení korekcie SA do mínusu.
Bokeh pri nastavení SA do plusu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nastavenie SA ringu umožňuje zmeniť charakter predného a zadného bokeh. Funguje na princípe zmeny pozície optického člena, ktorý sa stará o potlačenie sférickej aberácie. To je negatívny jav, kedy dochádza k skriveniu (skresleniu) okrajov fotografie. Z toho vyplýva, že takto ovplyvnená fotografia bude mať najvyššiu ostrosť skôr uprostred snímok. SA korekcia sa navyše bude správať odlišne v závislosti od scény, svietenia, zaclonenia a zaostrovacej vzdialenosti. Efekt je zaujímavý, ale treba ho používať s mierou, a uvedomiť si, že cielene zhoršujete technickú kvalitu obrazu. Estetiku fotografie to samozrejme môže posunúť a najlepšie je vyskúšať funkciu v praxi. Charakter bokehu po zmene nastavenia pripomína staré objektívy, napríklad obľúbený Helios. Ja tomuto typu bokehu hovorím podkovičkový, pretože namiesto krúžkov vytvára akési podkovičky.

Pokiaľ prstenec nastavíte do jednej z krajných polôh, je efekt veľmi výrazný a kresba mäkká. Pokiaľ upravujete predný bokeh, pripomína mi môj testovaný objektív Helios s obráteným predným členom.

Princíp zmeny charakteru bokehu je odlišný od objektívu Canon RF 85/1,2L USM DS. U neho sa používa špeciálny apodizačný optický člen, tu sa bokeh ovláda posúvaním plávajúceho člena v optickej sústave.

Efekt sférickej aberácie pri detailnom zábere.

 

Optická kvalita

Objektív Canon RF 100 mm f/2,8 L Macro IS USM je ostrý aj pri plne otvorenej clone. Kresba je veľmi dobrá aj v rohoch. Vinetácia je pozorovateľná, ale plynulo prechádza do širšieho stredu, nie je rušivá, naopak ju vítam. Pri portrétoch ju bežne softvérovo pridávam. Vinetáciu výrazne potlačíte priclonením na f/4 a vyššie, pri ktorej je ostrosť najlepšia. Najvyššia odporúčaná clona je f/16, potom už ostrosť klesá. Vynikajúci je prenos kontrastu, a to aj v protisvetle. Chromatická aberácia je dobre kontrolovaná. Zobrazí sa len pri určitom type záberov a dá sa softvérovo korigovať. Zanedbateľné je poduškovité sférické skreslenie.

Veľmi dobrá ostrosť aj v rohoch pri plne otvorenej clone f/2,8.

 

Kvalitu objektívu využijete aj pri fotografovaní architektúry.

 

Krajináře potěší ostrost každé větvičky a lístečku. Canon R5, f/7,1, ISO 125

 

Zhrnutie a hodnotenie

Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM je splneným snom každého makrofotografa. Ponúka nadpriemerné zväčšenie 1,4:1, vynikajúcu obrazovú kvalitu, kvalitné spracovanie hodného prémiového radu L a zabudovanú stabilizáciu obrazu, ktorá dokáže spolupracovať s vybranými fotoaparátmi Canon radu R so stabilizovaným čipom. Objektív je veľmi dobrý aj na portréty a vlastne na všetko, kde sa uplatní ohnisko 100 mm. Napríklad aj pri fotografovaní krajiny a architektúry. Ovládanie sférickej aberácie je zaujímavou funkciou. Väčšina ľudí ju asi nevyužije, ale milovníci starých objektívov s jedinečným bokehom si ju užijú. Svoj Helios nechajú doma, pretože tento objektív je oveľa univerzálnejší a ľahšie sa s ním pracuje. Menším mínusom je slabšia účinnosť stabilizácie, než udáva výrobca.

 

Pridať komentár

thirteen + 13 =