CEWE Fotolab blog

Olympus M. ZUIKO Digital ED 75mm f/1.8 – recenzia

Martin Žilka alias photomartini hovorí: „75mm 1.8 je shupa“ a ja s ním môžem len súhlasiť.

Tento objektív z dielne Olympusu už dávno nie je novinkou. Mnohí užívatelia značky Olympus ho vlastnia už dlhšiu dobu a nevedia si ho vynachváliť. Objektív po prepočte na kinofilm s málovídanými parametrami (150mm f/1.8), výbornou kresbou od kraja po kraj, lahodným rozostrením obrazu, veľmi dobrým prenosom kontrastu, farieb a taktiež rýchlym a presným ostrením. A ešte je aj pekný. 🙂

Objektív som si zapožičal 2x na pár dní, použil som ho najprv na tele E-M1 II a následne na staršom Pen-Fku. Zostava s dizajnérsky prepracovaným telom Olympus Pen-F vyzerá skvele, oba kusy techniky k sebe dokonale pasujú a potešia oko nejedného fotografa.

Ohnisko 150 mm

Fotiť s týmto ohniskom je trochu iná káva ako s mojou obľúbenou 35-kou. Iná perspektíva, iné vzdialenosti, iný prístup. Fotenie reportáže je viac anonymné, oveľa menej vstupujete do deja svojou prítomnosťou na scéne. Fotky síce nemajú špecifickú dynamiku, ktorú poskytujú širšie ohniská, ale zasa väčší odstup poskytuje viac možností ako byť nenápadný. Na strane druhej, väčší odstup môže znamenať, že v tej najnevhodnejšej chvíli vám niekto vôjde do obrazu, pretože si vás jednoducho nevšimol.

Ak fotíte aranžované veci, napr. portrét, najväčším rozdielom oproti mojej obľúbenej 50-ke je komunikácia a spôsob fotenia. Som zvyknutý byť na dosah fotených ľudí. Meniť uhol, svoju polohu a odfotiť v priebehu pár sekúnd celok a vzápätí polodetail a detail.

Pri 150mm ohnisku je fotenie rozvážnejšie, premyslenejšie, scénu si viac vyberáte, pretože krok dva vám uhol a scénu až tak nezmení a viac krokov sa občas urobiť nedá. Nemal som možnosť využiť pri portrétoch perspektívu dlhého ohniska, ktoré dokáže pri vhodnej scéne priam neuveriteľne pracovať so vzdialenosťou jednotlivých prvkov v scenérii, keď kilometre vzdialené a rozostrené pozadie príblíži k fotenému objektu a navodí veľkolepú, priam filmovú atmosféru. Kto objektív vlastní, odporúčam experimentovať, ohnisko a vysoká svetelnosť sú priam stvorené na takéto fotenie.

S objektívom sa veľmi dobre fotia malé deti, ku ktorým si potrebujete získať dôveru alebo deti, ktoré chcete anonymne zachytiť  v ich prirodzenom prejave počas hry alebo v bežnom živote.

Rovnako je objektív vhodný aj na šport. Ohnisko je také akurát, svetelnosť výborná a telo Olympus E-M1 II ako stvorené na tento dynamický žáner.

Olympus 75mm 1.8 je objektív z kategórie teleobjektívov s výbornou svetelnosťou, nízkou hmotnosťou a malými rozmermi. Na svoje si prídu aj krajinári, fotografi zátiší, detailov, hmyzu a prírody vo všeobecnosti.

Záver

V Olympuse to robia výborne.

Menší snímač vo fotoaparátoch umožňuje vyrábať objektívy s výnimočnými parametrami. Vysoká svetelnosť aj pri ohniskách kde to nie je štandardom. Veľmi dobrá kvalita obrazu, korekcia chýb a to celé v malom prevedení. A ako bonus, špičková stablizácia obrazu, ktorá takúto fotozostavu posúva ešte o úroveň vyššie čo sa týka praktického využitia a väčšej flexibility užívateľa.

Olympus M. ZUIKO Digital ED 75mm f/1.8 je naozaj shupa (šupa) objektív.

Ján Murín

"Aj cesta je cieľ. Ak ju lemujú nafotené decisive moments, o to lepšie :).