CEWE Fotolab blog

Nikkor AF-S 70-200mm f/4G ED VR – všestranný umelec

Tradícia výroby teleobjektívu s ohniskami 70/80-200mm je u Nikonu dlhá, no posledné roky, až desaťročia, to bola výlučne profi trieda s clonou f/2.8 v celom rozsahu a tá vzhľadom na rozmery, hmotnosť a cenu nevyhovovala každému. V roku 2012 sa ale Nikonisti dočkali doplnenia „štvorkovej“ triedy. Nikkor 16-35mm f/4 G VR a 24-120mm f/4 G VR doplnil dlho očakávaný Nikkor AF-S 70-200mm f/4G ED VR. Chvíľu som čakal, lúskal prvé zahraničné recenzie a skúsenosti iných fotografov na fórach a potom ho z presvedčenia kúpil.
 
Naplnil moje očakávania?

Objektív vlastním cca 2 roky a dovolím si s odstupom času tvrdiť, že tento krok Nikonu vyšiel dokonale. Nielen kvalitná konštrukcia, prijateľná hmotnosť a rozmery, ale predovšetkým to najpodstatnejšie, vynikajúci autofocus a obrazový výkon.

Obrazová kvalita

Ostrosť obrazu je skvelá v celom rozsahu snímky už na najnižšej clone f/4. Po priclonení na f/5.6-8 sa ostrosť ešte nepatrne zlepší. Od clony f/11 začne ostrosť síce pozvoľne klesať, ale obraz si stále drží nadpriemernú kvalitu. Okrem ostrosti ma zaujíma aj kontrast a podanie farieb a to všetko 70-200mm f/4 zvláda výborne.

Chromatická aberácia (CA) alebo farebné kontúry v kontrastných prechodoch som nikdy nepozoroval a pri tomto objektíve ani nemám v editore RAW formátu prednastavenú korekciu, nie je totiž čo korigovať.

Vinetácia – Na clone f/4 je jemná vinetácia patrná, najmä na ohniskách 120- 200mm, ale nie tak, aby bola rušivá. Jej odstránenie v editore je záležitosť dvoch klikov, osobne som to ale nikdy nepotreboval robiť.

Skreslenie – Ak niekto plánuje s objektívom fotiť geometrické obrazce či mriežky, tak nepatrné skreslenie uvidí, ale pri fotografovaní objektov a scén, na ktoré je objektív primárne určený, je skreslenie nespozorovateľné.

Bokeh, pre mňa milé prekvapenie. Nie, nie je to bokeh krémovej kvality portrétnej 85mm f/1.4, ale pre nadšeného amatéra, či poloprofesionála je kvalita veľmi dobrá. Prechody sú hladké, máznuté popredie, aj pozadie pri vypichnutí foteného motívu nie je strapcovité, ale príjemné, nerušivé.

Autofocus – Vlastnil som pred pár rokmi prvú verziu Nikkor 70-200mm f/2.8, fotil som aj s druhou verziou a subjektívne som nepociťoval žiadny rozdiel. Objektív je úžasne rýchly, ostrenie presné a spoľahlivé. Objektív pri zaostrovaní nemení dĺžku, neotáča filtrový závit, preto je použitie napr. s polarizačným filtrom (67mm) bezproblémové. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je pomerne malá – pomer zväčšenia je cca 1:3.5, s objektívom síce nenafotíme makro (1:1), ale detaily s pekne rozostreným popredím a pozadím zvláda na veľmi dobrej úrovni.

Stabilizátor tretej generácie od Nikonu funguje perfektne. Pri ohniskách 200mm som nemal problém opakovane udržať 1/30s.

Všestranné použitie

Objektív som použil a používam na viacero fototém, fotím s ním krajinu, akcie, svadby, deti. Špecifická perspektíva teleobjektívu výborne oživí akúkoľvek dynamickú fototému, ale aj portréty, či vykúzli krajinársky detail inak, ako to vedia kratšie ohniská. Nejde však len o zmenu perspektívy, ale napr. aj o určitý odstup, ktorý môže byť výhodný pri fotení detí, ktoré si na vás chvíľu potrebuju zvyknúť, odstup pri fotení akcií, kde nie je možné či bezpečné pohybovať sa v tesnej blízkosti.

Objektív je pomerne skladný pri prenášaní, ľahký, takže ani po niekoľkohodinovom používaní jeho váhu (850g.) nepociťujem ako mínus. Používam ho v kombinácii s telom Nikon D750, no skúšal som ho aj na modeli s APS-C snímačom, Nikon D7100 (ohniská treba vynásobiť crop faktorom 1,5x čo je v praxi 105-300mm), pár cvaknutí spravil aj v kombinácii s D810 a všetky tri kombinácie boli bezchybné.

V mnohých recenziách je Nikonu vyčítaná absencia statívovej pätky/obruče, ktorú je možné dokúpiť za cca 190€. Neschvaľujem tento krok Nikonu, resp. cenu, za ktorú sa toto príslušenstvo dá kúpiť. Na strane druhej, absencia pätky mi nerobí problém, zostava s D750 je vyvážená tak akurát, objektív nie je tak rozmerný a ťažký, aby trpel bajonet fotoaparátu alebo statívový závit.

Zhrnutie a záver

Každý fotograf, ktorý to s fotením myslí vážne a nemá zrkadlovku len na ozdobu, by mal minimálne uvažovať o teleobjektíve, aby využil potenciál systému s vymeniteľnými objektívmi. Na trhu ich je veľké množstvo, od rôznych výrobcov, s rôznymi vlastnosťami (ohniská, svetelnosť, zameranie, mechanická kvalita, kvalita AF). Ak fotíte zrkadlovkami Nikon, tak štvorková 70-200mm je riešenie, z ktorého budete nadšený, a ktoré nezaťaží rozpočet až tak, ako jeho väčší, ťažší a svetelnejší kolega.

Nikkor AF-S 70-200mm f/4G VR ED je vynikajúci objektív v takmer každom ohľade a nájde uplatnenie v mnohých fotografických žánroch. Ľahká, kvalitná, dostatočne dobre utesnená konštrukcia, výborný prenos kontrastu a podanie farieb, ostrosť je vynikajúca v celej ploche snímky už od najnižšej clony, príjemný bokeh, rýchly a veľmi presný autofokus. Odo mňa po dvoch rokoch používania určite zaslúži označenie všestranný umelec.

Plusy a mínusy:

+ výborná kvalita obrazu už od najnižšej clony a v celom rozsahu obrazového poľa

+ výborné zvládnuté protisvetlo

+ príjemný bokeh

+ nízke skreslenie

+ tichý, presný a predovšetkým rýchly AF

+ kvalitná, ľahká konštrukcia

+ vynikajúci pomer cena/výkon

–  v prípade potreby nutnosť dokúpiť statívovú pätku

–  utesnenie voči zlému počasiu


Ján Murín

"Aj cesta je cieľ. Ak ju lemujú nafotené decisive moments, o to lepšie :).
Mám rád čiernobielu fotografiu, cestopisy, životopisy, Johnnyho Casha. Nájdete ma vo Fotolab Banská Bystrica a poniektorí aj na vašej svadbe :)."

Pridať komentár