Fotografia architektúry má tisíce tvárí. Môžete hľadať zaujímavé detaily, originálne kompozície a využívať neobvyklé ohniská. V článku nájdete aj užitočné rady a tipy, ako si fotenie naplánovať a ako architektúru komponovať.
Fotografie v tomto článku pochádzajú od autorov, ktorí súťažili v minulom ročníku CEWE Photo Award. Nový ročník začína už dnes, 16.5.2022 Zúčastniť sa môže každý a za každú prihlásenú fotografiu darujeme 10 centov pre SOS Children´s Villages. Všetky bližšie informácie nájdete na webe CEWE Photo Award.
Najdôležitejšie je svetlo
Fotografovanie architektúry je vďačné. Stavby nikam neutečú a dávajú priestor na hľadanie lepšej kompozície. Aj naozaj atraktívna budova ale nebude vyzerať dobre, pokiaľ ju budete fotografovať v zlom svetle.
Majte tak oči neustále otvorené. Zaujímavé miesta hľadajte, aj keď pri sebe práve nemáte fotoaparát. Robte si napríklad značky v mapách v chytrom telefóne. Na internetovej stránke suncalc.org (existuje aj aplikácia na smartphone) potom nájdite vybrané lokácie a zistite, kedy (a či vôbec) je na danom mieste dobré svetlo. Také, ktoré bude prichádzať napríklad zo strany a bude tým tvoriť dlhé tiene. Najlepšie je svetlo pri západe slnka. Je totiž v rovnováhe s umelými zdrojmi svetla v uliciach alebo interiéroch.
Zlé naopak býva svetlo poludňajšie. Svieti takmer pod uhlom 90°, je ostré a kontrastné. V niektorých situáciách ale môže vyzerať zaujímavo. Môžete vytvoriť napríklad ucelený súbor. Zlé svetlo sa potom môže stať témou a nie chybou. Inak ale bude ostré poludňajšie svetlo kradnúť hĺbku a priestor, fotografie budú “ploché”.
Pri architektúre si dajte pozor na zlatú a modrú hodinku. Teda svetlo v neskorých večerných alebo skorých ranných hodinách. Písal som síce, že najlepšie svetlo je to pri západe, problém je ale v zástavbe budov. Viditeľného východu alebo západu slnka sa totiž vôbec nemusíte dočkať. Niektoré miesta budú o kompromise, niektoré pohľady sa dobrého prirodzeného svetla nedočkajú vôbec. O to dôležitejšie je potom plánovanie pomocou Suncalc. Pokiaľ fotíte architektúru v meste, úspešnejší budete v uliciach smerujúcich z východu na západ.
Na architektúru s teleobjektívom
Najčastejšie sa na fotenie architektúry používajú ultra širokouhlé objektívy, ktoré do záberu dostanú z fotenej scény najviac. To so sebou nesie určité úskalia. Je nutné si strážiť zvažujúce sa línie a nechávať predmetom dostatok priestoru na ich prípadné porovnanie v postprodukcii.
Ďalšou výzvou môže byť reklamný smog a iné rušivé prvky, napríklad drôty elektrického vedenia alebo výrazné značky. Pri fotení na široké ohniská tak musíte starostlivo strážiť celú kompozíciu. Urobte si testovaciu fotografiu, pozrite sa na ňu, a bez hlbšieho uvažovania si povedzte, čo bola prvá vec, na ktorej spočinul váš pohľad. Pokiaľ to bola dopravná značka pre zákaz vjazdu, je to zle.
Fotenie architektúry ale nie je len o širokých dramatických pohľadoch. Skúste do ulíc vyraziť s portrétnym objektívom alebo rovno teleobjektívom a hľadajte detaily, opakujúce sa motívy alebo zaujímavé textúry. Využite aj prirodzenú kompresiu priestoru. Za sebou umiestnené objekty fotené na dlhé ohnisko sa totiž budú zdať bližšie, než sú v skutočnosti. S teleobjektívom tak za seba môžete umiestniť kontrastné motívy nových a starých budov alebo vytvoriť pohlcujúce pohľady na modernú architektúru, napríklad priehľady cez most.
Inšpiráciu a tipy na fotenie architektúry nájdete aj vo videu na našom YouTube kanály CEWE SK
Používajte filtre
Polarizačné (CP-L) a neutrálne šedé filtre (ND) sú užitočné nielen na krajiny, ale aj na fotenie architektúry. CP-L filter fotografiám pri dopadajúcom bočnom svetle zlepší kontrast a hlavne potlačí odlesky na všetkých nekovových povrchoch. Jeho efekt navyše nejde simulovať v počítači.
Mesto po daždi zachytené pomocou polarizačného filtra tak dostáva veľmi špecifické kúzlo. Lesknúce sa strechy sa zmatnia, odlesky na oknách takmer zmiznú a vám zostane kontrastná scéna plná zaujímavého svetla.
Ešte lepšie potom môžu vyzerať fotografie zhotovené s neutrálnym šedým, tzv. ND filtrom. Ten predlžuje čas expozície. Vybavte sa preto kvalitným statívom a choďte fotiť v dňoch, kedy je na oblohe dostatok mrakov. Vydať sa môžete aj do miest, kde je voda. Pri dlhých expozíciách sa tak vodná hladina zmení na matné zrkadlo a mraky na oblohe utvoria dynamické obrazce. Kruhové filtre medzi sebou môžete kombinovať a ich správnym použitím môžete z dobrej fotky urobiť fotografiu výbornú.
Ako nastaviť fotoaparát?
Pri fotení architektúry budete určite zatvárať clonu pre čo najväčšiu hĺbku ostrosti. Pohybovať sa budete okolo hodnôt f8 až k maximu. Len pozor, na úplne zatvorenej clone začína dochádzať k difrakcii, ktorá má za následok zhoršenie ostrosti. Pokiaľ má objektív maximálnu clonu f22, difrakcia začne prichádzať okolo clony f14 – f18.
Fotenie architektúry je svojim spôsobom technický žáner. K zatvorenej clone sa teda pridá fotenie na natívnu (základnú) citlivosť ISO. Vďaka tomu budú fotografie bez šumu s maximálnym dynamickým rozsahom (ten s narastajúcou citlivosťou klesá). Toto všetko má za následok predĺženie času k hodnotám, ktoré z ruky skôr neudržíte.
Presne preto sa ešte na chvíľu vrátim k statívu. Použitie statívu nie je podmienkou, ale s ním vám pôjde fotenie architektúry lepšie. Bez statívu sa zvyšovaniu citlivosti nevyhnete a šum fotografiu architektúry nepristane. Druhou vecou je kompozícia. Tá vyžaduje pri architektúre robenie jemných úprav. Musíte byť precízny. Pri fotení portrétu sa kompozícia „ustrelená“ o milimeter ľahko stratí. Architektúra a jej línia ale odhalia každú chybu.
Na toto sa príliš nehodia statívy s guľovou hlavou. Odporúčam radšej vybrať statív s trojcestnou hlavou, alebo trojcestnú hlavu dokúpiť zvlášť a mať možnosť si vybrať. Guľová hlava je predsa len užitočná pri cestovaní. Samozrejme môžete fotky vždy doladiť a orezať v počítači, vždy je ale lepšie odviesť najlepšiu možnú prácu na mieste.
Ako na kompozíciu architektúry
Zlatý rez alebo pravidlo tretín asi netreba vysvetľovať. Pri fotení architektúry je ale treba pristupovať k fotografii ako k celku a zamerať sa na všetky jej prvky. Pravidlo tretín ide tak trochu bokom a fungovať môže prakticky čokoľvek. Kompozíciu môžu tvoriť línie, ktoré povedú oči diváka k hlavnému subjektu. V nej môžu byť farebne zladené, alebo naopak veľmi kontrastné plochy. Kompozícii sa prispôsobia aj opakujúce sa motívy alebo zaujímavé textúry a v architektúre funguje perfektne aj stredová kompozícia pri využití symetrie.
K opakujúcim sa motívom a symetrii sa hodí dodať, že je dobré ju v jednom bode „rozbiť“ alebo pridať prvok navyše. Tým sa stane fotografia oveľa zaujímavejšia.
Vodiace línie sa potom často umiestňujú tak, aby vychádzali z rohu fotografie a postupne mierili k najzaujímavejšej časti snímky. Využiť môžete aj prirodzené orámovanie a fotografovať architektúru cez inú architektúru. Niekedy stačí aj vhodne umiestnený objekt v popredí, napríklad ker alebo múrik, ktorý do fotky pridá priestor.
Nezabúdajte na ľudí
Bez ľudí by architektúra neexistovala. Vyššie som písal o pridaní prvku navyše. Dobre umiestnená postava môže byť tým pravým. Navodí dojem priestoru a veľkosti, môže rozprávať príbeh. Fotografia architektúry tak môže mať presah do street fotografie alebo dokumentu. Pozor ale, nech je postava iba doplnkom, nie hlavným motívom. Pracovať môžete aj so siluetou alebo pohľadom zvrchu alebo zozadu. Tým hlavným ťahúňom bude stále architektúra.
Na lokácie sa vracajte
Nafotili ste skvelé fotografie v perfektnom svetle? Alebo sa vám naopak snímky nepodarili podľa vašich predstáv, ale cítite, že má vybrané miesto potenciál? Na lokácie sa vracajte a skúste vymyslieť niečo iné. Do kariet vám môže hrať lepšie svetlo, atraktívnejšie počasie alebo iná náhodná udalosť, ktorá urobí snímku lepším.
Zmenu môžete urobiť aj voľbou objektívu. Osobne si na tento typ fotografie nosím maximálne jeden objektív. Nemusí to byť ani nutne zoom. Núti ma to viac premýšľať nad kompozíciou. Čím viac si na jedno ohnisko alebo rozsah ohnísk zvyknete, tým lepšie sa naučíte komponovať a hľadať fotografie jednoduchým pohľadom.
Určite môžete namietnuť, že chcete byť pripravení na rôzne situácie, mať pri sebe objektívov viac, a ja vám dám za pravdu. Všetko je to o čase, podmienkach a preferovanom spôsobe fotenia. Niečo iné je fotografovanie zákaziek a niečo zase fotenie pre radosť. Obmedzenie sa len na jeden objektív osobne nevnímam ako limitujúce, skôr ako oslobodzujúce. Ale každý to má nastavené inak.
Pre tých, sa obmedzovať nechcú, ale nevyhovuje im výmena objektívu v teréne, môžem určite odporučiť nejaký univerzálny zoom objektív. Nafotíte s ním detaily aj širšie zábery, architektúra sa dá dobre fotografovať aj s 24 mm. Nové super zoom objektívy už dávno nie sú len optikou prekypujúcou kompromismi. Taký Nikon Z 24-200mm f/4-6.3 VR alebo Canon RF 24-240mm f/4-6,3 IS USM sú už po ľahkom zaclonení veľmi ostré.
Architektúra v interiéroch
Keď sa povie architektúra, skoro každému ako prvý v hlave naskočí obrázok nejakej budovy. Exteriéry sú ale iba jednou stranou mince. Vnútorné priestory niektorých budov skrývajú neobjavené detaily a nové pohľady. Každý nadšený fotograf architektúry si samozrejme musí aspoň raz za život urobiť klasickú fotku – pohľad skrz zaujímavo točité schodisko – v interiéroch ale nájdete aj iné atraktívne prvky. Zaujímavú kompozíciu potom môže dopĺňať dobový alebo naopak moderný nábytok, a hlavne dobré svetlo.
Jedinou limitáciou je najčastejšie získanie povolenia. Zďaleka nie všade totiž budú tolerovať “cizáka”, navyše so statívom a dvojkilovým fotoaparátom. Často sa ale naozaj stačí len slušne opýtať a vysvetliť, na čo sú fotografie určené.
Pre fotografovanie interiérov je najlepšie zvoliť ultra širokouhlý objektív
Inšpirujte sa a robte veci inak
Chcete vytvoriť skutočne originálnu fotografiu známej budovy alebo obľúbeného miesta? Bude jej musieť predchádzať prieskum toho, čo už bolo vytvorené. Môžete tak zistiť, ktoré pohľady vyzerajú najlepšie, aké ohnisko použiť, približný čas, aj to, čomu sa naopak pri fotení vyhnúť.
Pokiaľ fotografujete pre radosť, a hlavne pre seba, môžete fotiť absolútne čokoľvek a akokoľvek. Aj napriek tomu vám nahliadnutie na prácu ostatných fotografov prinesie nové nápady a inšpiráciu. Pokiaľ je ale vaším cieľom vytvoriť snímky do portfólia alebo pre účasť vo fotografickej súťaži, musíte urobiť niečo inak. Ideálne lepšie ako ostatní.
Na záver
Fotografovanie architektúry je možné pojať nespočetným spôsobom. Môžete vyraziť s ťažkým statívom a ultra širokouhlým objektívom, fotografovať skryté detaily a zaujímavé kompozície pomocou teleobjektívu alebo vyraziť len tak “na ľahko” s fotoaparátom a jedným objektívom s obľúbeným ohniskom a trénovať tak svoje oko.
Nepodceňujte ani postprodukciu. Pokiaľ je to len trochu možné, fotografujte do formátu RAW a snímky následne vyvolajte v počítači. Dostanete tak maximum dynamického rozsahu. Pri fotení zo statívu môžete pomocou diaľkovej spúšte urobiť dve a viac rôznych expozícií pri rôznom nastavení korekcie a fotky následne spojiť. Dostanete tak maximum kvalitných detailov vo svetlách aj v tieňoch.
Pri komponovaní si strážte línie a horizont, architektúra sa dá fotografovať aj bez drahého tilt-shift objektívu, dajte ale budovám dosť priestoru a pri rovnaní línií v postprodukcii počítajte s ľahkou stratou ostrosti.
A v neposlednom rade – užite si to. Dobré svetlo!
Pridať komentár