Spoločnosť Nikon to robí výborne. Malé, ľahké, dostatočne rýchle, s výborným obrazovým výstupom a čo je dosť podstatné, aj cenovo veľmi prijateľné. Reč je o sérii objektívov s pevným ohniskom a clonou f/1.8, určených primárne pre zrkadlovky Nikon s full frame snímačom, ale veľmi dobre použiteľných aj na zrkadlovkách Nikon s APS-C snímačom.
Začalo to v roku 2011 základným objektívom Nikkor 50mm f/1.8G, pokračovalo portrétnym Nikkor 85mm f/1.8G a reportážnym širokáčom Nikkor 28mm f/1.8G. Po krátkej pauze Nikon pridal do portfólia Nikkor 35mm f/1.8G ED, Nikkor 20mm f/1.8G ED a aktuálne posledný kúsok Nikkor 24mm f/1.8G ED. Z poltucta objektívov si dnes ako prvý, bližšie predstavíme najširokouhlejší z nich.
Pár rokov dozadu…
Mám rád perspektívu širokouhlých objektívov. Z plejády širokáčov a ultraširokáčov som vlastnil a skúsil mnohé. Začalo to u mňa kedysi dávno „zoomovým“ Nikkor 12-24mm f/4 DX, nasledoval Nikkor 16-35mm f/4, Nikkor 14-24mm f/2.8. Skúsil som manuálny Samyang 14mm f/2.8, starší Nikkor 20mm f/2.8, ale aj Tamron 15-30mm f/2.8. Každý z nich je zaujímavý niečim iným, mne však stále na trhu chýbalo niečo špecifické. Svetelný, ľahký širokáč s dobre korigovaným skreslením, filtrovým závitom, vhodný nielen na krajinu, ale aj na ľudí, akciu a fotenie v horších svetelných podmienkach. A samozrejme s nadpriemerným obrazovým výstupom
Nikon D750, 20mm, f/8, 1/400s., ISO 100
Nikon D750, 20mm, f/16, 1/25s., ISO 50
Skreslenie je výborne korigované, dynamiku širokouhlých skiel nepotláča, no zároveň umožňuje fotografovať ľudí bez toho, aby sme ich zdeformovali do neprijateľnej miery.
Nikon D750, 20mm, f/1.8, 1/100s., ISO 400
Miera aberácie je prijateľná, ak by pre niekoho nebola, dá sa softvérovo ľahko odstrániť. Krajinkárov určite poteší spôsob akým vykreslí priclonený objektív slnko alebo pouličné svetlá – vďaka 7 lamelovej clone objektív robí krásne hviezdičky.
Vzhľadom na širokouhlé ohnisko, nie je objektív primárne určený na prácu s malou hĺbkou ostrosti, ale kombinácia plne otvorenej clony, krátkej zaostrovacej vzdialenosti a veľkého snímača umožňuje dosiahnuť zaujímavý 3D efekt. Bokeh nemožno očakávať ako u portrétnych objektívov, ale je vcelku príjemný.
Typickou vlastnosťou snáď každého objektívu je vinetácia, platí to aj o tomto kúsku. Na plne otvorenej clone je výraznejšia, s priclonením sa znižuje. Na plne otvorenej clone mi to neprekáža a po priclonení a fotení krajiny, či architektúry je prakticky nulová. Vinetácia nie je chyba, je to vlastnosť, typická pre každé pevné ohnisko s vysokou svetelnosťou.
Čo dodať na záver?
Objektív vlastním necelý rok a nemôžem naň napísať jediné krivé slovo. Vyhovuje štýlu môjho fotenia a videnia a skvelo dopĺňa moju fotozostavu. Pri architektúre a krajine vynikne ako hlavný objektív, na svadbách a akciách spestrí a zdynamizuje fotosériu. Každému fotografovi, ktorý používa fototechniku Nikon a ktorý to s fotením myslí vážne, môžem objektív vrelo odporúčať.
Pridať komentár