CEWE Fotolab blog

Jiří Šebek: prvé kroky k foteniu architektúry

Tentokrát sme privítali špeciálneho hosťa – odborníka na architektonickú fotografiu, Jiřího Šebeka. Ako fotografujete budovy? Na čo si dať pozor? Bez akého vybavenia sa nezaobídete? Odpovede na tieto a ďalšie otázky nájdete v nasledujúcom rozhovore. 

 

Sedíme na Pankráci a rozhliadame sa okolo seba. Ak sem príde obyčajný smrteľník, vidí veľa krásnych budov. Čo vidíte ako fotograf vy? 

Pre mňa je to zaujímavé miesto, inšpirácia, keď začnem premýšľať o tom, ako ho fotografovať. Zároveň mi napadá veľa spomienok. Napríklad tie z obdobia, keď ešte nebola žiadna budova a existovalo len stavenisko. Zhodou okolností som fotografoval všetky tri budovy vrátane vnútra. Zvyčajne sa stáva, že neprídem na miesto len na jedno fotenie, ale stále sa vraciam.

Existujú nejaké pravidlá, ktoré sú pre vás dôležité? Niečo, na čom je to všetko založené?  

Pre mňa to zvyčajne začína prípravou bez toho, aby som bol na danom mieste. Potrebujem adresu miesta, pozriem sa na Google mapy, odkiaľ svieti slniečko a plánujem, či tam prídem ráno alebo popoludní. Prípadne si návštevu naplánujem s ohľadom na dopravu, ľudí a pod. Aby som mal čo najprázdnejšie miesto na fotenie.  

Čo vás zaujíma viac? Celková atmosféra miesta, alebo len popisnosť, t. j. že každý, kto sa pozrel na fotografiu, vedel, ako budova vyzerá?  

Záleží na tom, či sú to fotky pre mňa alebo pre klienta. Klient zvyčajne potrebuje nejaké popisné fotografie na reklamu, propagáciu alebo katalóg. Naopak, keď fotím pre seba, je pre mňa dôležité zachytiť zaujímavý kompozičný motív a často sa na fotografii ani nedá rozoznať, o akú budovu ide.  

Pražský hrad v pozadí oranžového svitu slnka.

 

Existujú nejaké kľúčové kompozičné princípy, ktoré budú užitočné pre začiatočníkov pri fotografovaní architektúry?  

Rád ich rozbíjam 😊  Je to viac o testovaní ako dogmatickom dodržiavaní pravidiel. Napríklad jedno z klasických pravidiel hovorí, že horizont by nemal byť uprostred fotografie. Existujú však miesta, kde to inak nie je možné. Ďalšie pravidlo tvrdí, že stredová kompozícia je nudná. Ale pri fotografovaní architektúry rád používam stredovú kompozíciu. Budovu umiestnim do stredu, takže ľavá a pravá strana sú symetrické. Čo nefunguje pre krajinnú a portrétnu fotografiu, je v poriadku pre architektúru.  

Ako sa snažíte zachovať trojrozmernosť na fotografii, ktorá podľa definície chýba?  

Je to veľa o uhloch snímania. Keď fotografujete budovy z prednej strany en face, nie je tam žiadny priestor, nemôžete vidieť, aká široká je budova. Ale potom stojím v rohu, aby som mal boky v zábere a zrazu je tam objem. Často robím viac variantov, všetky prezentujem klientovi a on si vyberie, čo ho najviac osloví.  

Aké sú základné princípy nastavenia kamery? 

Deväťdesiat percent času pracujem v režime priority clony, upravím clonu a potom v prípade potreby upravím expozíciu. Zvyčajne dávam clonu od osmičky do jedenástej, vyhýbam sa nízkej clone a naopak nejdem vyššie ako f/13, kde je kresba objektívu horšia. Ak fotografujem zo statívu, mám ISO nastavené čo najnižšie, takže sa nestarám o čas expozície. 

Údajne niekedy používate dlhé expozície až dve minúty. Prečo?  

Záleží na tom, o aké miesto ide. Ak je v blízkosti vody objekt, je užitočné rozmazať vodu a upokojiť vlny. Druhým prípadom je rušná premávka, keď na dané miesto chodí veľa áut a ľudí. Dlhá expozícia v tomto prípade pomôže vymazať hluk a neporiadok, ktorý tam nechcem. Tretia možnosť je kreatívna, keď chcem rozmazať mraky, môže urobiť fotografiu zaujímavejšou. Expozičné časy sa pohybujú od 30 sekúnd do približne 4-5 minút.  

V-tower na Pankráci v Prahe. Čiernobila fotografia.
Pankrác, Jiří Šebek

 

Musíte mať naozaj dobrý statív! 

Áno, je potrebný správny statív a niekoľko ND filtrov. Aby ste to dosiahli, musíte venovať pozornosť okoliu. Ak okolo vás počas fotenia prejde električka alebo nákladné auto, zem sa otrasie a celý záber je mimo zaostrenia, takže musíte fotiť znova…  

Kedy používate ND filtre pri bežných fotografiách?  

Na fotografovanie klientov ich používam, keď sa chcem zbaviť ľudí alebo premávky. Prípadne, ak je v popredí zaujímavá úroveň a chcem ju rozmazať.  

Ako veľmi svetlo ovplyvňuje to, čo by ste fotografovali?  

Povedal by som, že fotografia architektúry v tomto zmysle je oveľa benevolentnejšia, ako keď fotografujete krajinu. Tie sa fotografujú ráno a večer a vôbec počas dňa. V niektorých prípadoch môže byť architektúra fotografovaná v tvrdom svetle, dokonca aj v modernej architektúre pomáha tvrdé svetlo. Tvrdé svetlo znamená tvrdé tiene, ktoré môžu vytvoriť kontrast a štruktúru budovy. Takže môžete fotografovať kedykoľvek. Je lepšie strieľať svetlom, aby slnko bolo za mnou.  

V rozhovore ste spomenuli, že vás editovanie veľmi nebaví. Ako veľmi je úprava fotiek pre architektonického fotografa dôležitá?  

Každý fotograf to má inak. Pre niektorých fotografov sú údaje z fotografovania len základom, potom sedia hodiny vo Photoshope, vymieňajú oblohu, čistia obraz atď. Môžem robiť všetky tieto veci, ale veľmi ma nebavia. Snažím sa sedieť vo Photoshope čo najmenej, takže radšej pôjdem fotiť dva, tri, štyrikrát, kým nenájdem ideálne podmienky. Ak je pred mojou budovou dodávka, radšej odídem a vrátim sa znova, ako by som ju mal retušovať v postprodukcii. Môžu sa však použiť oba prístupy, ale radšej som vonku.  

V-tower na Pankráci
V-tower, Jiří Šebek

 

Takže to môžete urobiť bez toho, aby ste pol dňa fotografovali a potom pol dňa upravovali?  

Záleží na tom, čo presne človek fotografuje, či už exteriéry alebo interiéry. V interiéroch sa často stretnete s extrémnym rozsahom expozície, kde sú čierne škvrny a spálené okná spolu v jednom zábere. Preto je to natočené pre viacnásobné expozície a potom je potrebné expozície nejakým spôsobom spojiť. Môžem stráviť hodinu alebo dve s jednou fotografiou.  

Montujete všetko ručne vo Photoshope alebo používate HDR engine?  

Je to kombinácia všetkých možných variantov v závislosti od toho, koľko času mám a aké je to ťažké. Základom je nejaké automatické skladanie HDR, ale potom pracujeme s maskami. Často používam jednotlivé baterky na osvetlenie tmavých rohov a nábytku. Potom sa môže stať, že ide o fotografiu zloženú z deviatich alebo desiatich vrstiev.  

pohľad do výšky.
Pohľad do výšky, Jiří Šebek

 

Ako pracujete so svetlom pri fotografovaní interiérov? My laici v tejto oblasti si predstavujeme, že chodíte okolo a osvetľujete rôzne časti a potom to dávate dohromady. Alebo sa to dá urobiť jednoducho?  

Záleží na tom, ako priestor vyzerá, aký je veľký. Pozerám sa na to, akú farbu majú stropy. Biele stropy krásne odrážajú a riedia blesk. V tomto prípade často stačí jedna fotografia s bleskom, nie je potrebné obchádzať celý priestor a osvetľovať jednotlivé detaily. Ale fotografoval som aj interiéry, ktoré mali čierne stropy, jedia všetko svetlo z blesku a nie je čo robiť. Záleží aj na požiadavkách klienta. Keď fotografujem päťhviezdičkový hotel, každá stolička je osvetlená zvlášť.  

Čo fotografuje typický fotograf architektúry najčastejšie? Interiéry alebo exteriéry?  

Len nedávno sme o tom diskutovali s priateľmi fotografmi a zistili sme, že v tejto oblasti existuje neuveriteľný rozptyl. Existujú fotografi, ktorí fotografujú pre realitné kancelárie. Ide o lacné, rýchle riešenie, kde za hodinu sa človek musí prejsť a odfotiť celý byt. Čo nerobím, pretože o hodinu to celé obídem a premýšľam o tom, čo budem robiť. Potom je tu fotenie pre architektov. Majú radi minimalistické obrázky, ktoré ukazujú samotnú budovu. A potom je tu fotenie pre hotely, reštaurácie, penzióny, kde je všetko načančává, pekne vyrobené postele, vázy s kvetmi, misky s ovocím atď. Je to úplne iný prístup ako u architektov. Všetci fotografi, ktorí to fotografujú, sa nazývajú „fotografi architektúry“. 

 

Máte radi čiernobielu fotografiu. Prečo?  

Páči sa mi to, pretože štruktúra budovy krásne vyniká čiernobielo. Vo všeobecnosti sa snažím z fotografie odstrániť čo najviac vecí, takže s tým pomáha čiernobiela. Používam ho vo svojej vlastnej slobodnej tvorbe. Klienti uprednostňujú farebné fotografie, pretože je pre nich dôležité, aby fotografia vyzerala tak, ako skutočne vyzerá.  

Potrebuje fotografia tohto typu špecifické vybavenie? Je možné fotografovať bežnou digitálnou zrkadlovkou?  

Určite môže. Na začiatku som fotil s najlacnejšou digitálnou zrkadlovkou a mal som širokouhlý objektív, nič viac. Chodil som po budovách, fotil som sa a postupne ma klienti začali kontaktovať, že sa im moje fotky páčia. So základným vybavením môžete ľahko fotografovať, ale záleží na tom, čo presne budete fotografovať. Napríklad pre niektoré abstraktnejšie pohľady, detaily alebo pohľady na oblohu človek nepotrebuje žiadnu špeciálnu techniku. Ak chcete robiť “popisné” exteriérové fotografie, prídu vhod objektívy s tilt-shift. Musíte o tom niečo vedieť a zároveň je to veľká investícia. Samozrejme, geometriu môžete upraviť v postprocese, ale je to náročnejšie v tom, že musíte nechať priestor na orezanie v ráme, čo zhorší kvalitu fotografií.  

Budova
Enterprice, Jiří Šebek

 

Keď už hovoríme o technológii, máte Sony?  

Áno, Sony A7V.

Prečo tento fotoaparát?  

Dlho som fotografoval na Canon a chýbali mi dve veci: výklopný displej (pretože veľa fotografií robím nad hlavou alebo zo zeme) a veľký dynamický rozsah. Spoločnosť Sony je v tomto vynikajúca. Aj keď urobíte veľmi tmavú alebo presvetlenú fotografiu, môžete ju vytiahnuť a kresba je stále použiteľná. Prešiel som na Sony predtým, ako Canon predstavil svoj prvý bezzrkadlový fotoaparát, takže neviem, kde sú teraz. Moji priatelia povedali, že teraz je to niekde inde.  

Ale objektív ste dostali od spoločnosti Canon, prečo?  

Keď som prešiel na Sony, použil som redukciu objektívu Canon. Postupne som si kúpil objektívy od Sony, ale to, čo mi ešte zostalo od Canonu, sú dva objektívy s tilt-shiftom, pretože Sony ich zatiaľ nevyrába…  

Hviezdica, Jiří Šebek

Keď sa pozriete na fotografie architektúry začínajúcich fotografov, vidíte nejaké typické chyby?  

Najčastejšie vnímam, že človek nemá trpezlivosť a nechce si dať tú námahu, aby to urobil. Príde na miesto, vytiahne fotoaparát, klikne a ide ďalej. Často si však vyžaduje väčšiu pozornosť. Napríklad, keď vidím odpadky na zemi, zdvihnem ich a vyhodím do koša. Ak sa kôš dostane do cesty, presuniem ho. Ak je na zábere značka, nemôžem s tým nič urobiť, ale môžem sa posunúť o meter ďalej, aby to nebolo na fotografii. Ak je v zábere zásobovacia dodávka, počkám štvrť hodiny, kým odíde. Také malé, ale podstatné veci. To isté so svetlom. Často sa oplatí počkať niekoľko minút a záber bude vyzerať úplne inak.

Pridať komentár