CEWE Fotolab blog

Sigma 16-28 mm f/2,8 DG DN: RECENZIA – Malý a skvelý objektív

Keď sa povie Sigma, vybavím si pomerne veľké, ťažké a tiež perfektne ostré objektívy. O to viac som bol prekvapený, keď sa mi do rúk dostala nová svetelná Sigma 16-28 mm. Malé rozmery v kombinácii s konštantnou svetelnosťou f2,8, univerzálnym širokouhlým rozsahom, navyše za výbornú cenu. To znie až veľmi dobre a ja som zvedavý, ako dopadne testovanie v praxi!

Sigma 16-28 mm f/2,8 DG DN

Technické špecifikácie:
  • Ohnisková vzdialenosť: 16-28 mm
  • Dostupné pre bajonet: Sony E, L-mount
  • Konštrukcia: 16 členov v 11 skupinách, 5x FLD, 4x asph
  • Uhol záberu: 107.0°-75.4°
  • Počet lamiel clony: 9 (kruhová clona)
  • Rozsah clonových čísel: f2,8, minimálna clona f/22
  • Min. ostriaca vzdialenosť: 25 cm
  • Stabilizácia: Nie
  • Mierka zväčšenia: 1:5.6
  • Priemer závitu pre filtre: 72 mm
  • Dĺžka x priemer: 103 mm x 77 mm (variant pre Sony E)
  • Hmotnosť: 450 g
  • Utesnenie proti prachu a vode: Áno

 

Konštrukcia a ovládanie

Rozmery objektívu som už načal v úvode, ale zaslúži si špeciálnu pozornosť. Na fotografiách totiž vyzerá objektív o dosť väčší, než je v skutočnosti. Sigme sa jednoducho podarilo vyrobiť objektív, ktorý si dokonale rozumie s fotoaparátmi kompaktnej bezzrkadlovej konštrukcie. Navyše je utesnený proti prachu a vode. Ďalšie prekvapenie prichádza so zistením, že sa pri zoomovaní nič nevysúva. Interný zoom objektívu tak zaistí ľahkú prevádzku aj v kombinácii so stabilizátormi gimbal pre natáčanie videí a ešte vyššiu odolnosť proti vniknutiu prachu.

Sigma 16-28 mm f/2,8 DG
S „prižmúrením očka“ sa objektív zmestí krásne do dlane.

 

Celkovo musím spracovanie objektívu pochváliť. Názov Contemporary v názve síce naznačuje rad objektívov s tlakom skôr na cenu, jediným ukazovateľom je iba povrch z matného plastu oproti kovu pri rade ART. Aj vďaka tomu sa hmotnosť zastavila na veľmi príjemných 450 g (pri testovanom variante pre Sony E). Úzke „hrdlo“ objektívu pri bajonete navyše na testovanom Sony A7 IV nespôsobovalo žiadne problémy s priestorom okolo gripu – s tým bojujem často. Rovnakú chválu si zaslúži aj prstenec ostrenia a zoomovania. Tie kladú optimálny odpor a ich chod je dokonale hladký – rovnako ako pri prémiovom rade ART.

Na f4 je ostrosť rohov slušná, perfektná je od f8.

 

Množstvo extra tlačidiel a ovládačov sa zastavilo na hodnote „jedna“ a okrem prepínača typu ostrenia nie je objektív vybavený ničím navyše. Čo ale rozhodne kvitujem, je nasadenie klasického závitu na kruhové skrutkovacie filtre s priemerom 72 mm. Len si dajte pozor na vinetáciu, na 16 mm už môžu niektoré filtre so širšou obrubou stmavovať rohy snímok.

Sigma 16-28 mm f/2,8 DG DN v praxi

Ako prvé sa zameriame na ostrenie. Sigma si s fotoaparátom Sony rozumela perfektne. Aj počas sledovania očí subjektu (AF-C) bola rýchlosť ostrenia prakticky porovnateľná s natívnymi objektívmi od Sony. Rovnako dobrá je aj samotná presnosť ostrenia a potvrdila to aj kontrola zaostrenia pri následnej postprodukcii.

Viem, testujem objektív, ale dynamický rozsah Sony A7 Mark IV je jednoducho parádny.

 

Už počas fotenia ale displej aj hľadáčik prezrádzal výrazné skreslenie, najviac samozrejme na najširšie ohniská do cca 21 mm. To môže ľahko komplikovať kritickú kompozíciu tým, ktorí fotky neupravujú a fotia hlavne JPEGy. Sony totiž na objektívy výrobcov tretích strán neaplikuje automatické korekcie a mňa začínalo byť jasné, ako sa Sigme podarilo vyrobiť malý a ľahký objektív s takými dobrými parametrami. Nehádzal som ale flintu do žita a užíval si rýchle ostrenie aj pohodlnú prácu so zoomom a manuálnym ostrením.

Snímka na f8 vykazuje výbornú ostrosť po celej ploche a je ušetrená aberácia aj vinetácia.

 

Po stiahnutí fotografií z pamäťovej karty som bol skutočne zvedavý na to, čo uvidím pri úpravách v Lightroome, či skôr pluginu Camera RAW – ja si raz na tie automatické katalógy zvyknem! V poslednej aktualizácii už boli pridané profily pre automatické korekcie a fotografie tak na prvý pohľad vyzerali perfektne a bez chýb. Korekcia som ale zo zvedavosti vypol a Sigma 16-28 mm ukázala svoju pravú tvár – presnejšie výrazné súdkovité skreslenie, ktorému navyše v hornej i spodnej časti obrazu nechýbalo zakrivenie pripomínajúce tvarom fúzy.

Za dokonale rovné línie môže v prípade tohto dostupného kompaktného skla hlavne softvér.

 

Aplikovať korekcie – narovnať línie – doostriť. Výsledok je vlastne úplne bez výhrad.

 

Naposledy som sa s týmto typom skreslenia stretol pred mnohými rokmi pri pevnej štrnástke od Samyangu. Už je to dávno. Nemusíte sa ale okamžite hroziť a obstaranie objektívu zavrhovať. Uznávam, ručne by som tento typ skreslenia opravovať nechcel. Automatické korekcie však urobili svoje a je až prekvapujúce, ako sú po korekciách fotky perfektne narovnané.

Tu snímok s úplne vypnutými korekciami skreslenia. Hlavne v spodnej a časti si môžete všimnúť zvlnenie v tvare fúzov. Softvér si s tým ale napodiv poradí na jedničku.

 

Aplikované korekcie však ovplyvnia aj celkovú ostrosť objektívu. Poďme na to ale poporiadku. Na otvorenú clonu f2,8 môžete čakať veľmi dobrú ostrosť takmer po celej ploche snímky, iba rohy ľahko zaostávajú. Pri reportážnom, street alebo dokumentárnom fotení vás toto trápiť nebude a aj na „plnú dieru“ vám objektív urobí veľmi dobrú službu. Zaujímavé je, že si Sigma 16-28 mm udržuje konštantný výkon naprieč všetkými ohniskami a medzi 16 mm a 28 mm je rozdiel znateľný iba pri skúmaní v 100% zväčšení.

Stredová ostrosť je výborná prakticky v celom rozsahu ohnísk a clonových čísel. Difrakcia sa prejaví okolo f16.

 

Rohová ostrosť dosahuje vrchol na f8. Použiteľná je potom až clona f16. Po tejto hodnote sa začne výraznejšie prejavovať difrakcia.

 

Po zaclonení na f4 príde znateľný nárast ostrosti po celej ploche snímky. Krajinári a fotografi architektúry budú nadšení až okolo clony f8. A čo spomínané korekcie? Objektív, inak ostrý ako britva, po zásahu opráv súdkovitého skreslenia trochu stratí. Je to logické, strata to nie je nijako markantná a s ohľadom na rozmery, hmotnosť, vlastnosti a cenu objektívu to vlastne ani nemôžem a nechcem brať ako významné negatívum.

Aj pri takto širokom objektíve je prekvapivo dobrý bokeh.

 

K difrakcii začne dochádzať pri f16, pracovný rozsah je teda veľmi dobrý. Kontrola nad optickými chybami taktiež zodpovedá zaradeniu objektívu a až na vyššiu náchylnosť na odlesky nevykazuje nič, čo by sa nedalo ľahko softvérovo opraviť. Čo naopak vôbec nesklame je kvalita rozostreného popredia a pozadia, hovorovo „bokeh“. Kto by čakal pre široké objektívy typickú biedu plnú koliesok s nepeknými okrajmi a nadbytočného kontrastu, bude príjemne prekvapený.

Na záver

Niekoho by mohlo napadnúť, že bolo tej kritiky možno až príliš veľa, ale nebojte sa. So snímkami z testovaného objektívu som v skutočnosti maximálne spokojný. Naozajstnú kritiku by totiž Sigma 16-28 zaslúžila len v prípade, že by cenovka atakovala oveľa vyššie cenové relácie.

Za pár stoviek tak dostanete malý, ľahký a svetelný full-frame ultra-širokouhlý objektív s interným zaostrovaním a závitom na kruhové filtre. Navyše je to objektív veľmi ostrý, rýchly a utesnený proti prachu a vode. Ja vlastne nemám čo vytknúť a Sigmu 16-28 mm f2,8 rozhodne odporúčam. A že musí pomáhať softvér? Nevadí. Tak to jednoducho je a je to len malá daň za ušetrené peniaze, rozmery aj váhu.

Stanislav Mach

Vďaka viac ako 15-ročným skúsenostiam s fotografiou dokážem presne poradiť a vybrať vhodné nástroje a postupy pre začínajúcich aj profesionálnych fotografov. Aktívne sa venujem svadobnej a reportážnej fotografii a dôkladnému testovaniu technologických noviniek.

Pridať komentár