CEWE Fotolab blog

Úchvatné maľovanie svetlom

Čo znamená lightpainting, a ako na túto zaujímavú techniku?

Maľovanie svetlom je vcelku špecifická technika fotografie, ktorá síce nie je príliš rozšírená, ale zato dokáže zaujať akéhokoľvek diváka. Výhodou je totiž fakt, že hoci je fotografovaný námet akokoľvek jednoduchý, vďaka farebným svetlám je výsledná fotografia pôsobivá a originálna.

Hannu Huhtamo, Olympus OM-D E-M5 Mark III

 

Ako už samotný názov techniky napovedá, fotografia je tvorená doslova maľovaním svetlom. Oproti klasickému prístupu, kedy sa fotografuje za denného alebo pri umelom osvetlení, ktoré vlastne vykreslí obraz na snímači, pri maľovaní svetlom je potrebné mať fotografovanú scénu v pokiaľ možno čo najväčšej tme.

Ako na tmu a na svetlo

Vďaka nízkej hladine osvetlenia je totiž veľmi jednoduché zachytiť na obrazovom snímači stopu svetla, ktoré sa vyskytne v priebehu expozície na scéne. Na začiatok je asi najlepším riešením vyskúšať si maľbu svetlom v interiéri, ktorý môžete ľahko zatemniť a vytvoriť si tak ideálne podmienky.

Hannu Huhtamo, Olympus OM-D E-M5 Mark III

 

Popri tme bude treba mať po ruke ešte zdroj svetla – v ideálnom prípade malú bodovú baterku, ktorá však nebude mať príliš veľký výkon, aby ste si celú scénu príliš neosvetlili, takže by nebolo vidieť vôbec nič. Pracovať môžete tiež s rôznymi farebnými filtrami, vďaka ktorým nasvietené objekty získajú iný farebný nádych a svetelná maľba môže mať tiež úplne inú farbu.

Nevyhnutným doplnkom je samozrejme statív, na ktorý fotoaparát bude nasadený a najlepšie ešte zaťažený pomocou batohu alebo fotobrašne zavesenej na háčiku na stredovom stĺpiku. Aj maličké drcnutie do statívu vám znehodnotí celú fotku, a platí to aj o silnejších otrasoch podlahy v okolí statívu, takže určite našľapujte obozretne.

Hannu Huhtamo, Olympus OM-D E-M5 Mark III
Výber miesta

Pokiaľ si vyskúšate maľovať svetlom v interiéri, tak budete mať základnú prípravu za sebou a čaká vás práca v teréne. Tam je zvyčajne najťažšie nájsť vhodné miesto, kde budete fotiť. Rozhodnúť by ste sa mali medzi dvoma prístupmi – buď budete fotografovať iba umelo vytvorené svetlo a namaľované obrazce v tme, alebo sa budete snažiť zachytiť aj okolitý priestor. Pôsobivé a veľmi efektné sú snímky krajiny, do ktorej je umiestnený nasvietený objekt alebo osoba.

Hannu Huhtamo, Olympus OM-D E-M5 Mark III
Ako nastaviť fotoaparát

Maľovanie svetlom je z pohľadu expozície veľmi podobné nočnému foteniu, a teda pre neho platia prakticky rovnaké pravidlá a odporúčania. V ideálnom prípade teda fotografujte v plne manuálnom režime, kde môžete ovládať ako clonu, tak čas. Vzhľadom na to, že budete fotografovať zo statívu, treba vypnúť stabilizáciu obrazu, aby nedošlo k rozmazaniu snímky. Ďalej zvoľte vhodnú clonu, tá bude závisieť čiastočne na použitom objektíve. Neurobíte však zle, ak zacloníte na F8 až F11. Získate tým jednak väčšiu hĺbku ostrosti a tiež využijete tzv. “Zlaté okno objektívu”, teda rozsah clôn, pri ktorých má väčšina objektívov najlepšiu kresbu.

Hannu Huhtamo, Olympus OM-D E-M5 Mark III

 

Citlivosť voľte čo najnižšiu, napríklad hodnotu ISO 200 a nezabudnite aktivovať „Redukciu šumu“, ktorá obmedzuje množstvo šumu a hot pixely pri dlhých expozičných časoch. Filter šumu, ktorý obmedzuje šum pri vysokých citlivostiach naopak vypnite.

Posledným parametrom je expozičný čas – s tým môžete pracovať v zásade tromi spôsobmi. Zvoliť konkrétny dlhší expozičný čas – ostatne skúšobnú snímku budete musieť zaobstarať tak ako tak – a chvíľu experimentovať s jeho dĺžkou. Druhou možnosťou je využiť režim Bulb alebo Live Time – v oboch prípadoch sa svetlo zbiera po celú dobu otvorenia uzávierky, čo so sebou nesie dve špecifiká. Jednak môže dôjsť k preexpozícii, ak bude niekde v zábere svetlé miesto, ktoré neustále žiari a jednak uvidíte finálnu fotografiu až po ukončení expozície.

Hannu Huhtamo, Olympus OM-D E-M5 Mark III

 

Poslednou možnosťou je využiť režime Live Composite, ktorý zjednodušene povedané pracuje tak, že fotoaparát nasníma tzv. referenčnú snímku a následne bude zaznamenávať len svetlejšie pixely oproti prvému referenčnému obrázku. Výsledkom bude fotografia, na ktorej nevzniknú prepaly, ako pri vyššie uvedených dvoch režimov.

Kompozícia a práca s modelom

Akonáhle budete mať nachystanú expozíciu, treba zaostriť snímku – najlepšie ručne, aby ste mali istotu správneho zaostrenia aj pri dotknutí sa spúšte – a upraviť kompozíciu. Z pohľadu kompozície treba popremýšľať, čo má byť výsledkom vašej snahy. Buď to bude dominantná samotná maľba svetlom na tmavom pozadí alebo budú svetelné “šmuhy” len dokresľovať hlavný objekt scény.

Hannu Huhtamo, Olympus OM-D E-M5 Mark III

 

V prvom prípade na kompozícii de facto nezáleží, len si ponechajte dostatok voľného miesta, okolo svetelnej maľby, aby ste ju mohli prípadne orezať. Ak mienite vysvietiť aj časť scény – kameň, strom, potok a pod. – potom je treba voliť adekvátne kompozíciu s využitím známych pravidiel.

Ak je súčasťou scény aj model/ka, potom je potrebné dohodnúť sa na minimálnom pohybe a snahe dosiahnuť zamrznutý postoj. V opačnom prípade hrozí, že budú kontúry tela, a predovšetkým tváre neostré, prípadne zdvojené, čo nie je úplne žiaduce.

Hannu Huhtamo, Olympus OM-D E-M5 Mark III
Tipy pre prax

Vzhľadom na to, že sa pri tejto technike využíva primárne nedostatok svetla pre vytvorenie zamýšľaného efektu, je potrebné dodržiavať osvedčené postupy. Patria sem nasledujúce:

  • Nezabudnite na samospúšť – aj letmý dotyk spúšte môže rozvibrovať statív a znehodnotiť tak výslednú fotku
  • Oblečte si čo najtmavšie oblečenie, aby ste na scéne neboli nedopatrením vidieť
  • Baterku rozsvecujte iba v okamihu, keď ju chcete použiť, a to tak, že ju zatvorte do dlane, aby ste eliminovali parazitné svetlo
  • Ak budete priebežne kontrolovať scénu na spárovanom mobile, otočte sa chrbtom k foťáku alebo odíďte zo záberu, aby ste ho nepokazili
  • Ak budete maľovať písmená, nezabudnite na ich stranové otočenie, inak nebude nápis čitateľný
Hannu Huhtamo, Olympus OM-D E-M5 Mark III

 

Zdroj: https://www.mujolympus.cz

Pridať komentár