Objektívy

 

Hovorí sa, že objektív robí fotografiu. Nezáleží, či ste si kúpili váš prvý fotoaparát s vymeniteľným objektívom alebo už ste profesionál, ktorý hľadá to najlepšie. Pri výbere objektívu je dôležité sa rozhodnúť, na aké žánre ho chcete využívať. Transfokátory, teda zoom objektívy ponúkajú flexibilnejšie riešenie. Pevný objektív zase lepšiu ostrosť, svetelnosť a často i väčší priestor pre kreativitu.

 

Ako vybrať objektív?

 

Okrem ohniska a s ním spojeného žánru je nutné určiť správny bajonet. Podľa potreby aj ďalšie parametre, akými sú svetelnosť, stabilizácia, rýchlosť a spôsob ostrenia alebo iné špeciálne funkcie.

 

...

 

 

Bajonet objektívu

 

Objektívy vyberajte podľa bajonetu fotoaparátu. Na bezzrkadlovky je možné pomocou adaptéru nasadiť aj objektívy zo zrkadloviek.

  • Nikon – F bajonet pre APS-C a full-frame zrkadlovky a Z bajonet pre APS-C a full-frame bezzrkadlovky
  • Canon – EF-S a EF bajonet pre zrkadlovky, EF-M bajonet pre APS-C bezzrkadlovky a RF bajonet pre full-frame mirrorless
  • Panasonic – L-mount pre full-frame bezzrkadlovky a MFT
  • Sony – E-mount pre APS-C i full-frame bezzrkadlovky
  • Fujifilm – X-mount pre APS-C bezzrkadlovky
  • Pentax – K-mount pre APS-C zrkadlovky

 

Crop faktor a veľkosť snímača

Objektív vyberajte taktiež podľa toho, na aký formát snímača sa hodí. Ohnisková vzdialenosť napísaní na objektíve nezahŕňa veľkosť snímača, a preto je nutné ju vynásobiť tzv. faktorom orezania. Pre príklad uvedieme 50 mm objektív a výpočtom získame ekvivalentnú ohniskovú vzdialensoť tzv. ekv.

  • MFT, micro 4/3 – 2x crop – 50 mm = ekv. 100 mm
  • APS-C – U Canon 1,6x crop (50 mm = ekv. 80 mm), ostatní výrobcovia 1,5x crop (50mm = ekv. 75 mm)
  • Full-frame – Tzv. plný formát má 1x crop, päťdesiatka bude päťdesiatka

Existujú aj fotoaparáty s väčším snímačom než full-frame a takým hovoríme stredoformátové fotoaparáty. Ich crop sa ľahko odlišuje podľa výrobcu, napríklad pre stredoformát Fujifilm má crop faktor 0,79x (50 mm = 39,5 mm).

 

Ekvivalentná ohnisková vzdialenosť – určenie fotografického žánra

Keď už viete čítať technické parametre objektívu a vypočítať tzv. crop faktor, tak vám už nič nebráni vybrať si najlepší objektív podľa toho, aké fotografické žánre budete fotiť. To urobíte najlepšie určením ohniskovej vzdialenosti – tie sú v zoznamu vypísané tzv. po prepočte.

Príklad: Pokiaľ budete chcieť kúpiť širokouhlý objektív s uhlom záberu zodpovedajúcim ohnisku 24 mm budete na ASP-C fotoaparát potrebovať objektív s ohniskom 16 mm (1,5x crop). Pokiaľ máte APS-C od Canon, tak 15 mm (1,6x crop). Na Micro4/3 zase 12 mm objektív (2x crop)

  • 10-24 mm – extrémne širokouhlé objektívy, ktoré sa hodia na fotenie krajiny, architektúry, nočnej oblohy, fotografovanie realít alebo interiérov a všade tam, kde chcete mať vyfotenú čo najširšiu oblasť.
  • 24-50 mm – širokouhlé objektívy sa hodia na fotenie krajiny, architektúry, produktov, dokumentov, pouličnej fotografie alebo reportáží a momentiek. Označením širokouhlý pre 50 mm objektív je tak trochu pozostatok z doby kinofilmu a dnes sa skôr stretnete s označením "normálny objektív" alebo "objektív s normálnym ohniskom". Päťdesiatka je populárna i u fotografií jedla.
  • 50-135 mm – krátkodobé teleobjektívy sa používajú na portréty, produktové snímky, makro alebo na reportáže, keď potrebujete dať subjektom "priestor k dýchaniu". V tomto rozsahu nájdete najčastejšie i objektívy na makro.
  • 135-300 mm – teleobjektívy využijete na fotenie akcie, športu, zvierat v zoo alebo na fotenie v prírode. Teleobjektívy sa vyznačujú tzv. potlačením perspektívy. To znamená, že sa za sebou umiestnené objekty budú javiť bližšie, ako v skutočnosti sú. To môžete kreatívne využiť v akomkoľvek žánre.
  • 300-800 mm – ultra teleobjektívy využijete na fotenie športu, akcie, lietadiel, automobilových pretekov alebo divokej prírody (wildlife).
  • Špeciálne objektívy – okrem bežných objektívov existujú aj tie špeciálne. Napríklad tild-shift objektívy pre prácu s perspektívou alebo pre objekty typu rybie oko. Tie sú zaujímavé tým, že majú najčastejšie diagonálny uhol záberu 180° a s tým spojený špecifický vzhľad fotografii.

 

Svetelnosť objektívu

Svetelnosť objektívu určuje maximálne množstvo svetla, ktoré ním prejde a dopadne na snímač. Vysoko svetelné objektívy sú vhodné na fotenie v zlých svetelných podmienkach alebo pre fotografie s rozmazaným pozadím – malou hĺbkou ostrosti. U zoom objektívov platí, že sú veľmi svetelné, a to tie so svetelnosťou f/2,8. U pevných objektívov sa bežne stretávame s hodnotami f/1,8 alebo f/1,4. Existujú aj špecializované objektívy so svetelnosťou f/1,2 alebo f/0,95.

 

Objektívy – zoom vs. pevný objektív

 

Zoom objektívy

Zoom objektívy delíme podľa rozsahu ohniskových vzdialeností a to do niekoľkých skupín. I keď sa nejaký objektív hodí skôr na určitý žáner, neznamená to, že ho nemôžeme použiť aj na iný žáner. Širokouhlé športové snímky zblízka alebo snímky krajiny s teleobjektívom vyzerajú skvele.

  • Profesionálne CSC bezzrkadlovky
Ultra širokouhlý zoom

Ekv. ohnisková vzdialenosť 14–24 mm

Tzv. ultrawide objektívy ponúknu dramatický, extrémne široký uhol záberu.

Fujifilm XF 10-24mm f/4 R OIS WR

Fujifilm XF 10-24mm f/4 s prepočítaným ohniskom 15-36mm (crop 1,5x) a konštantnou svetelnosťou f/4 je perfektný pre fotografiu krajiny, architektúry alebo reportáže. Vyznačuje sa pokročilou optickou konštrukciou, vysokou ostrosťou a tesnením proti prachu a vode.

Základný zoom

Ekv. ohnisková vzdialenosť 28–70 mm

Základné zoom objektívy sa hodia pre použitie na takmer všetky bežné fotografické žánre. Pokiaľ ste si zaobstarali DSLR zrkadlovku alebo CSC bezzrkadlovku, pravdepodobne bola vybavená objektívom so základným rozsahom ohniska. Objektív zo súpravy/setu ale nemusí očariť svetelnosťou alebo ostrosťou ale pomôže vám zistiť, aké ohnisko vám chýba alebo čo vás najviac baví. Podľa toho môžete vybrať najlepší. Profesionálny zoom objektívy tak môžu mäť väčší rozsah alebo konštantnú svetelnosť, najčastejšie f/4 alebo f/2,8.

Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-60mm f/2.8-4 ASPH. POWER O.I.S.

Panasonic Leica 12-60 mm je vysoko svetelný a opticky veľmi podarený objektív pre micro 4/3. S prepočítaným ohniskom 24-120 mm (crop 2x) ide o veľmi univerzálny objektív, ktorý použijete na fotenie množstva fotografických žánrov.

Teleobjektív

Ekv. ohnisková vzdialenosť 70–300 mm

Teleobjektívy sa hodia všade tam, kde potrebujete veľký dosah zoomu.

Nikon 70-300mm f/4.5–6.3G ED AF-P DX VR

Nikon 70-300 mm AF-P pre APS-C zrkadlovky je vybavený výkonnou stabilizáciou a veľmi rýchlym AF-P ostriacim motorom, ktorý sa hodí na fotografovanie a natáčanie videí. Naviac sa predáva za výbornú sumu.

Ultra-teleobjektív

Ekv. ohnisková vzdialenosť 150–600 mm

Môžete sa stretnúť aj s označením Super telezoom. Tam, kde končí klasický teleobjektív, nastupujú ultra teleobjektívy, ktoré sa hodia pre náročné fotenie športu, akcie, zvierat alebo i lietadiel.

Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary

Sigma 150-600 mm je dostupný ultra-teleobjektív vybavený rýchlym ostrením a výkonnou stabilizáciou. S ohľadom na ohnisko prekvapí kompaktnými rozmermi a nízkou hmotnosťou.

Univerzálny objektív

Ekv. ohnisková vzdialenosť 24–240 mm

Univerzálny objektív, ktorý pokryje ako širokouhlé, tak aj teleohnisko. Hodí sa skôr pre menej náročných fotografov alebo pre tých, ktorí nechcú meniť objektívy. Nie sú síce opticky tak dokonalé ako ich menej univerzálny kolegovia, vynahradia to ale neprekonateľnou flexibilitou a pohodlím. Sú to výborné objektívy na cestovanie.

Nikon NIKKOR Z 24-200mm f/4-6.3 VR

Nikon Z 24-200 mm ponúka v segmente univerzálnych objektívov prekvapivo vysoký optický výkon. Platí to ale iba pre krátke a dlhé ohnisko a v kombinácii s tichým a rýchlym ostrením bude Nikon výborným spoločníkom na natáčanie videí a cestovanie.

 

Pevné objektívy

Pevné objektívy alebo tzv. "priame" objektívy používajú iba jednu ohniskovú vzdialenosť. Nie sú síce tak univerzálne ako zoomy ale sú často ostrejšie, fotia lepšie za zlých svetelných podmienok a umožnia oveľa lepšie pracovať s malou hĺbkou ostrosti. Pokiaľ máte radi fotografie s rozmazaným pozadím (bokeh), budete potrebovať dobrý objektív s fixným ohniskom. Rozdeliť ich môžeme podľa ohniskovej vzdialenosti a nájdete medzi nimi aj špecializované objektívy, napríklad objektívy na makro alebo špeciálne objektívy na fotenie architektúry.

Sony FE 85 mm f/1.8

Sony FE 85 mm f/1,8 je vysoko svetelný portrétny objektív pre bezzrkadlovky s bajonetom Sony E. Kruhová clona s 9 lamelami sa postará o krémové rozostrené pozadie. Pokročilá optická zostava sa potom postará o skvelú ostrosť a i na otvorenú clonu.

Canon RF 85mm f/2 Macro IS STM

Canon RF 85 mm f/2 kombinuje výkonný portrétny objektív a makro objektív do kompaktného a dostupného tela. Zaujímavý je tým, že je vybavený výkonnou stabilizáciou a tichým ostrením.

 

Čo dokúpiť k objektívu?

 

  • Ochranný alebo UV filter – znižuje riziko poškodenia objektívu počas pádu alebo nárazu na minimum. Na filtroch nešetrite, je to predsa len sklo, ktoré umiestňujete pred objektív. Vyberte filtre, ktorý je adekvátny k zvolenému objektívu.
  • Polarizačný filter – pokiaľ plánujete fotografovať krajinu a architektúru je polarizačný filter takmer nutnosť. Odstráni odlesky na nekovových povrchoch a výrazne vylepší kontrast fotenej scény.
  • Lenspen na optiku – Lenspen kombinuje jemný štetec s čistiacou hlavičkou na báze uhlíku – objektívy odmastí a dokonalo vyčistí.
  • Telekonvertor – telekonvertor predĺži ohnisko teleobjektívu a umožní tak snímať omnoho vzdialenejšie objekty.
  • Slnečná clona – nie u všetkých objektívov je slnečná clona súčasťou balenia a je nutné je dokúpiť zvlásť. Postará sa ale o minimalizáciu odleskov z bočného dopadajúceho svetla.
  • Statív alebo monopod – statív využijete pri akomkoľvek fotení statických scén, pri natáčaní videí alebo v ateliéru. Monopod je veľmi užitočný pri práci s teleobjektívmi a ultra-teleobjektívmi.

 

Stránka z 29