Tzv. transfokátory, objektívy s premenlivým ohniskom alebo jednoducho zoomy, sú veľmi obľúbené pre svoju univerzálnosť a pohodlie pri používaní. Zoom objektívy sa hodia ako na cestovanie, tak na bežné fotenie ale aj na profesionálnu prácu. Medzi zoom objektívmi nájdete aj špecializované ultraširokouhlé objektívy alebo aj super-teleobjektívy na fotenie športu alebo wildlife.

Ako vybrať zoom objektív?

Vyberte si zo širokej ponuky fotoaparátov, objektívov a bohatého portfólia fotografického a video príslušenstva.

O kvalite nášho internetového obchodu, svedčí aj vysoké hodnotenie a množstvo spokojných zákazníkov, ktorí náš obchod navštívili prostredníctvom cenového porovnávača Heureka.sk

Ako vybrať zoom objektív?

Objektívy vyberajte podľa bajoneta a jeho vlastností. Ohnisková vzdialenosť je najdôležitejšia a určuje, na aké žánre je objektív najlepší. Nasleduje svetelnosť, optické vlastnosti, systém a rýchlosť ostrenia a stabilizácia.

Crop faktor a veľkosť snímača

Ohnisková dĺžka objektívu je vždy udávaná ako jeho fyzická dĺžka. Pokiaľ fotografujte na fotoaparát s iným, než full-frame snímačom, je nutné číslo na objektíve vynásobiť tzv. faktorom orezu, a tým určiť ekvivalent ohniskovej vzdialenosti.

  • MFT, Micro 4/3 – 2x crop – 12-50 mm = ekvivalentné ohnisko 24-100 mm
  • APS-C – Canon 1,6x crop (18-55 mm = ekv. cca 29-88 mm), ostatní výrobcovia 1,5x crop (18-55mm = ekv. 27-83 mm)
  • Full-frame – tzv. plný formát má 1x crop – ohnisko sa neprepočítava

Príklad: Pokiaľ budete chcieť kúpiť portrétny objektív s uhlom záberu odpovedajúcim ohnisku 90 mm, budete na APS-C fotoaparát potrebovať objektív s ohniskom okolo 50-60 mm (1,5x crop). Na Micro4/3 zase 45 mm objektív (2x crop).

Existujú aj fotoaparáty s väčším snímačom než full-frame a tým hovoríme stredoformátové fotoaparáty. Ich crop sa ľahko odlišuje podľa výrobcu, napríklad stredoformát od Fujifilm má crop faktor 0,79x.

Ekvivalentná ohnisková vzdialenosť – určenie fotografického žánru

V značení objektívov máme jasno, teraz už len ostáva vybrať ten pravý podľa ohniskovej vzdialenosti. U zoom objektívov sa stretávame s množstvom typov. Od tých, ktoré pokrývajú naozaj široký rozsah (24-200mm), až po tie, ktoré sa špecializujú iba napr. na širokouhlé zábery (14-24mm) a podobne.

  • 10-24 mm – extrémne širokouhlé objektívy, ktoré sa hodia na fotenie architektúry, interiéru, krajiny, nočnej oblohy, fotografovaniu realít a všade tam, kde je potrebné mať čo najširší uhol záberu.
  • 24-50 mm – širokouhlé objektívy na fotenie krajiny, architektúry, produktov, jedla, dokumentov, street fotografií alebo na reportáže a momentky. Označenie širokouhlý pre 50 mm objektívy je pozostatok z dôb kinofilmov, dnes sa už stretnete skôr s označením "normálny objektív" alebo "objektív s normálnym ohniskom".
  • 50-135 mm – krátke teleobjektívy sa používajú na portréty, produktové snímky, makro alebo na reportáže, keď potrebujete pracovať s kompresiou obrazu (objekty umiestnené za sebou sa budú javiť bližšie, než v skutočnosti sú) a držať si odstup. V tomto rozsahu najčastejšie nájdete i objektívy na makro.
  • 135-300 mm – teleobjektívy využijete na fotenie akčných a športových fotografií, zvierat v zoo alebo v divočine, pri fotení detailov v krajine a architektúre.
  • 300-800 mm – ultra-teleobjektívy využijete na fotenie športu, akcie, lietadiel, závodov alebo divokej prírody (wildlife)
  • Špeciálne objektívy – okrem bežných objektívov existujú aj tie špeciálne. Napríklad tilt-shift objektív pre prácu s perspektívou alebo objektívy typu rybie oko. Tie sú zaujímavé tým, že majú najčastejšie diagonálny uhol záberu 180°, a s tým spojený špecifický vzhľad fotografií.

Ďalšie parametre objektívov

Pre určenie ohniskovej vzdialenosti vyberajte podľa týchto vlastností:

Svetelnosť

U zoom objektívov existujú objektívy s konštantne nemennou svetelnosťou alebo také, ktoré majú na najširšom ohnisku svetelnosť najlepšiu a pri zoome sa znižuje. Ako špičku môžeme označiť objektívy, ktoré majú nemennú svetelnosť f/2,8 v celom rozsahu. Existujú ale aj nové objektívy pre moderné bezzrkadlovky, ktoré pracujú so svetelnosťou f/2 alebo nižšou. Čím je objektív svetelnejší, tým lepšie si poradí s fotením v zlých svetelných podmienkach a umožní lepšie pracovať s malou hĺbkou ostrosti – rozmazaným pozadím a popredím okolo foteného objektu.

Stabilizácia

V moderných fotoaparátoch dnes často nájdete zabudovanú stabilizáciu, ktorá funguje na princípe pohybu snímača. U takýchto fotoaparátov už nie je natoľko dôležité, aby bol stabilizovaný samotný objektív. Stabilizácia objektívu má ale stále svoje výhody a môžete dokonca pracovať v súhre so stabilizáciou v tele, a tak dosiahnuť extrémne predĺženie expozičného času, ktorý udržíte tzv. z ruky.

Ostrenie

Okrem automatického ostrenia (autofocus, AF) sa môžete stretnúť s objektívmi, ktoré sa ostria iba manuálne. Používajú sa často u filmárov. U moderných objektívov s automatickým ostrením sa nemusíte obávať zbytočného hluku nebo nedostatočnej rýchlosti. 98% AF objektívov na trhu ostrí rýchlo, spoľahlivo, plynule a bezhlučne, čo oceníte pri natáčaní videa.

Zoom objektívy a ich delenie podľa ohniska

Zoom objektívy môžeme jednoducho rozdeliť podľa ich ohniskovej vzdialenosti. Pamätajte, že keď ale hovoríme, že sa napríklad teleobjektív hodí na fotenie športu, neznamená to, že ich nemôžete využiť napríklad na iný žáner. Naučte sa o rozsahu ohnísk uvažovať ako o uhle záberu, a s tým spojenou perspektívou, nie ako o približovaní alebo oddialení obrazu – ohnisková vzdialenosť je silný kreatívny nástroj.

Ultraširokouhlý zoom

Ekv. ohnisková vzdialenosť 14–24 mm
Tzv. ultrawide objektívy majú veľmi široký uhol záberu, ktorý ponúkne dramatickú perspektívu

Canon EF 16-35mm f/4L IS USM
Širokouhlý objektív pre zrkadlovky Canon prekvapí perfektnou kresbou v celom rozsahu a kvalitným profesionálne spracovaným telom s utesnením proti prachu a vode. Rozsah ohniska 16-35 mm zvládne nielen krajinu ale nebojí sa ani street fotografie, dokumentom alebo reportážam.

Základný zoom

Ekv. ohnisková vzdialenosť 28–70 mm
Základné zoomy patria medzi najpoužívanejšie objektívy vôbec. Pokryjú ako široká, tak aj portrétne ohnisko. Profesionálne základné zoomy spoznáte podľa konštantnej svetelnosti F/2,8 alebo f/4 v celom rozsahu.

Tamron 28-75mm f/2.8 Di lll RXD (Sony E)
Nová generácia objektívov Tamron 28-75 mm pre používateľov bezzrkadloviek Sony ponúkne neprekonateľný pomer ceny/výkon. Má konštantnú svetelnosť f/2,8 v celom rozsahu, rýchle a tiché ostrenie a veľmi príjemnú kresbu.

Teleobjektív

Ekv. ohnisková vzdialenosť 70–300 mm
Teleobjektívy nájdu svoje využitie všade tam, kde potrebujete snímať scénu z väčšej vzdialenosti alebo pri fotení detailov.

Nikon 70-300mm f/4.5-6.3G ED AF-P DX VR
Dostupný teleobjektív pre APS-C zrkadlovky Nikon využíva nový typ rýchleho a tichého ostrenia, ktorý s prehľadom zvládne i natáčanie videí. I napriek dobrej cene je jeho ostrosť špičková a skratka VR v názve prezrádza i zabudovanú stabilizáciu, ktorá je u teleobjektívov veľmi dôležitá – bez stabilizácie sa zle komponuje, obraz je totižto roztrasený.

Ultra-teleobjektív

Ekv. ohnisková vzdialenosť 150–600 mm
Stretnete sa aj s označením Super telezoom. Pokiaľ by klasický teleobjektív svojím rozsahom nestačil, siahnete po ultra-teleobjektívu. Používajú sa najčastejšie na fotenie športu, wildlife, lietadiel alebo všade tam, kde je potrebné mať maximálny dosah. Vybaviť ich môžete naviac i telekonvertorom, ktorý ich dosah ešte predĺži

Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary
Veľa muziky za málo peňazí, to je Sigma 150-600mm z rady Contemporary. Nedosahuje síce tak špičkovú ostrosť a rýchlosť ako rada Art alebo Sport ale aj napriek tomu sme presvedčení, že ide o jeden z najlepších objektívov pre začiatočníkov vo svete wildlife a športovej fotografie. Pokiaľ ho nasadíte na fotoaparát s APS-C snímačom, dostanete sa na ohnisko 900 mm pri svetelnosti f/6,3.

Univerzálny zoom

Ekv. ohnisková vzdialenosť 24–240 mm
Univerzálne objektívy sa hodia pre menej náročných fotografov, ktorí nechcú meniť objektívy alebo jednoducho všade tam, kde potrebujete byť maximálne pohotový a počítate s fotením rôzne vzdialených subjektov – napríklad pri fotení reportáže z leteckého dňa, športovej udalosti alebo pri fotení koncertov. U univerzálnych objektívov je nutné počítať i s horšou svetelnosťou, ktorá je daňou za flexibilitu.

Canon RF 24-240mm f/4-6,3 IS USM
Objektív určený pre systém full-frame bezzrkadloviek Canon RF v mnohých testoch ukázal, že celorozsahový objektív nemusí vždy znamenať kompromisné riešenie. Samozrejme, svetelnosť je oproti iným špecializovaným objektívom ľahko horšia, na druhú stranu je vyváži skvelá ostrosť bez ohľadu na použité ohnisko.

Čo dokúpiť k zoom objektívu?

  • Ochranný alebo UV filter– slúži ako ochrana objektívu pri nechcenom páde. Filter pohltí náraz a zároveň zníži riziko poškodenia drahej optiky.
  • Polarizačný filter– polarizačný filter potlačí odlesky na nekovových povrchoch, zlepší kontrast a jemne upraví farebnosť fotografie. Je obľúbený hlavne medzi fotografmi krajiny.
  • Lenspen na optiku– Lenspen je šetrný nástroj k čisteniu optiky, ktorý sa schová takmer kamkoľvek.
  • Telekonvertor– telekonvertor predlžuje ohnisko a umožní tak výrazne zvýšiť dosah teleobjektívov.
  • Slnečná clona– mnoho objektívov má slnečnú clonu v balení ale nájdu sa aj také, kde je nutné ich zakúpiť zvlášť. Clona sa postará o nežiadúci odlesk spôsobený bočným svetlom.
  • Statív alebo monopod– statív využijete pri fotení dlhých expozíciiproduktov alebo v ateliéry. Monopody sú obľúbené medzi športovými fotografmi, pretože uľahčí manipuláciu s ťažkými teleobjektívmi. Veľmi šikovné sú statívy, ktoré sa dajú odšraubovaním jednej z nôh premeniť na monopod.