Objektívy podľa žánru

 

Najjednoduchší spôsob, ako vybrať nový objektív, je určiť, na aké fotografické žánre sa bude prednostne používať. Hlavným kritériom je ohnisková vzdialenosť objektívu. Tá môže byť buď pevná alebo premenlivá, v takýchto prípadoch hovoríme o pevných alebo o zoom objektívoch.

Ako vybrať objektív?

Predovšetkým je dôležité určiť, aký bajonet objektívu potrebujeme a následne zvoliť žáner a s ním spojenú ohniskovú vzdialenosť. Tá je dôležitá, pretože určuje uhol záberu a celú perspektívu. To, čo začiatočník berie ako približovanie a oddialenie obrazu, to všetko je v skutočnosti silný kreatívny nástroj. Niektoré zábery vyzerajú lepšie vyfotené širokouhlým objektívom a iné zase dlhým objektívom – tzv. teleobjektív.

...

 

Ako vybrať správne ohnisko?

 

Čísla, ktoré sú na objektívoch vyznačené nám určujú tzv. fyzickú ohniskovú vzdialenosť. Tú musíme prepočítať vynásobením čísla faktora orezu – tzv. crop faktor. Ten určuje veľkosť snímača vo fotoaparáte. Je to nutné, pretože napr. 50 mm objektív bude fotiť iné snímky na APS-C a iné zase na full-frame fotoaparáte.

 

Crop faktor a veľkosť snímača

 

I keď je objektív navrhnutý napríklad ako APS-C snímač (= nevykreslí políčko full-frame snímača) je na ňom vždy napísané fyzické ohnisko, ktoré je nutné vynásobiť crop faktorom. Najrozšírenejšie možnosti hodnoty aj s výpočtom:

  • Snímač MFT, Micro 4/3 – 2x crop – 50 mm objektív = ekvivalentné ohnisko 100 mm
  • APS-C snímač U Canon 1,6x crop (50 mm = ekv. 80 mm), ostatní výrobcovia 1,5x crop (50mm = ekv. 75 mm)
  • Full-frame snímač tzv. plný formát má 1x crop – ohnisko sa neprepočitává, päťdesiatka bude päťdesiatka atď.

Príklad: Pokiaľ budete chcieť mať objektív na fotenie portrétu s uhlom záberu, ktorý odpovedá ohnisku 85 mm, budete na APS-C fotoaparát potrebovať objektív s ohniskom okolo 50 – 60 mm (1,5x crop), na micro 4/3 objektív s ohniskom okolo 40 – 45 mm (2x crop) a na full-frame 85 mm (1x crop)..

Existujú i fotoaparáty s väčším snímačom, než je full-frame tzv. stredoformáty. Ich crop faktor sa ľahko odlišuje podľa daného výrobcu, ak napríklad použijeme stredoformát Fujifilm s crop faktorom 0,79x.

 

Výber objektívu podľa žánru

Rozdelenie podľa fotografických žánrov je skvelou pomôckou pre začínajúcich fotografov, pre ktorých je nástrojom k ľahšiemu výberu vhodnej techniky. Majte na pamäti, že uvedené ohniskové vzdialenosti sú vždy ekvivalentné – po prepočítaní pomocou crop faktoru vášho fotoaparátu.

  • Objektívy pre krajinu
    Na fotografovanie krajiny sa fotografovia najčastejšie vybavia širokouhlým alebo ultra-širokouhlým objektívom. Používajú sa pevné objektívy i zoomy. Ohnisková vzdialenosť sa pohybuje v rozsahu 14 mm až 35 mm. Takéto objektívy dostanú do záberu najväčšiu oblasť a majú dramatickú perspektívu. Objektív na krajinu sa hodí i pre fotenie architektúry, interiéru alebo všade tam, kde potrebujete zobrať najširší možný uhol.

 Canon EF 16-35 mm f/4L IS USM
Canon 16-35 mm f/4 pre DSLR zrkadlovky je stálica, ktorá za dobré peniaze poskytne špičkový výkon a rozsah užitočný pre fotenie krajiny i reportáže.

  •  Portrétne objektívy
    Počas fotenia portrétov je dôležié použiť ohnisko, ktoré nemá veľké skreslenie a zároveň dokáže oddeliť subjekt od okolia. Na portréty v prostredí, keď chcete vyrozprávať príbeh portrétovaného, sa najčastejšie využívajú objektívy s ohniskom 35 a 50 mm. Klasický portrét sa fotí krátkymi teleobjektívmi s rozsahom približne 70 až 135 mm, najčastejšie ale objektívmi s ekvivalentným ohniskom 85 mm.

Nikon NIKKOR Z 85 mm f/1.8 S
Portrétne objektívy s bajonetom Nikon Z, ktorý si v testoch odnáša jedno skvelé hodnotenie za druhým. A úplne oprávnenen, je perfektne ostrý i na otvorenú clonu, má úplné minimum optických vád, skvele zvláda odlesky a má nádherný bokeh.

  • Objektívy na cestovanie
    Cestovné objektívy sa vyznačujú univerzálnym rozsahom, ktorý pokryje ako široký, tak aj dlhý uhol záberu. Medzi cestovnými objektívmi môžeme nájsť i pevné svetelné ohniská, ktoré môžu byť omnoho menšie než je tomu u zoom objektívov a zvládnu fotenie i v zlých svetelných podmienkach.

Canon RF 24-240mm f/4-6,3 IS USM
Univerzálny objektív, ktorý pokryje ako širokých 24 mm tak dlhých 240 mm, by sme pred pár rokmi považovali za riešenie plné kompromisov. Canon ale prekvapil, a i keď objektív neboduje vysokou svetelnosťou je veľmi ostrý, rýchly a stabilizovaný.

  • Objektívy pre šport a wildlife
    Na akčné športové fotografovanie a fotenie zvierat v zoo alebo v divočine sú najobľúbenejšie dlhé teleobjektívy a ultra-teleobjektívy. Tie bývajú často utesnené proti prachu a vode a sú vybavené rýchlym ostrením, ktoré si v kombinácii s výkonným fotoaparátom poradia i s náročnými rýchlymi fotkami.

Panasonic Leica DG Vario-Elmar 100-400mm f/4-6.3 ASPH. POWER O.I.S.
Stabilizovaný ultra-teleobjektív pre bezzrkadlovky s Micro 4/3 snímačom poskytne prepočítané ohnisko 200-800 mm. Optický návrh Leica zaisťuje skvelú ostrosť a špecifickou kresbu, farby i prenos kontrastu.

  • Objektívy pre makro
    Na fotenie marka sa používajú objektívy rôznych ohniskových vzdialeností ale najpopulárnejšie sú krátke teleobjektívy, pohybujúce sa okolo ohniska 100mm. Makro objektívy sú špeciálne navrhnuté pre fotenie detailov a makrofotografií. Vie preto zaostriť aj na extrémne krátke vzdialenosti a používajú sa v prírode a pri fotení produktov.

Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS
Objektív so stabilizáciou ohniskom 90 mm a zabudovaným limitom ostrenia dobre poslúži nielen pre fotenie makra. Limiter totiž môže obmedziť vzdialenosti, na ktoré ostríte. Tým sa zrýchli odozva ostrenia a vy tak môžete objektív použiť i na fotenie portrétu.

Tip: Ohnisková vzdialenosť a s ňou spojené žánre sa riadia fotografickými pravidlami. A pravidlá sa občas môžu porušiť, musí sa ale na to ísť múdro. Fotografia je technická a zároveň i kreatívna oblasť. I keď pravidla hovoria, že krajina sa fotí širokouhlým objektívom, skúste pre zmenu použiť teleobjektív a hľadať v krajine detaily, osamotené budovy alebo stromy. Rovnako tak i šport môžete fotiť ultraširokým objektívom, bude ale nutné sa dostať čo najbližšie k akcii. Buďte kreatívny a porušujte pravidlá – avšak, až po tom čo sa ich naučíte dodržiavať.

 

Ďalšie parametre objektívov

Už viete, aký typ objektívu vybrať, na aké parametre sa ďalej zamerať?

Svetelnosť

Svetelnosť objektívov určí, koľko svetla objektívom môže prestúpiť. Schováva sa za písmenom f nasledujúceho čísla. Čím je toto číslo menšie, tým viac svetla objektívom prejde a tým menšiu hĺbku ostrosti môžete dosiahnúť. Čím je objektív svetelnejší, tým viac rozmažete pozadie a popredie za subjektom, a tak zvládnete fotiť snímky aj v horšom svetle.

Stabilizácia

Moderné CSC bezzrkadlovky sú väčšinou vybavené stabilizovaným snímačom. Nie je preto nutné mať za každú cenu stabilizovaný i objektív. Niektoré prístroje sa však dajú využiť aj s oboma typmi stabilizátorov zároveň a docieliť tak skoro až nezmyselných časov, ktoré bez väčších problémov udržíte takpovediac z ruky.

Ostrenie

Okrem automatického ostrenia (autofocus, AF) sa môžete stretnúť aj s objektívmi, ktoré svetlo ostria iba manuálne. U moderných objektívov s automatickým ostrením sa nemusíte obávať zbytočného hluku pri ostrení alebo nedostatočnej rýchlosti. Väčšina objektívov na trhu ostrí rýchlo, spoľahlivo a bezhlučne, čo oceníte i pri natáčaní videí. Jediným limitom tak často býva ostriaci systém samotného fotoaparátu

 

Čo dokúpiť k pevnému objektívu?

  • Ochranný alebo UV filter– používa sa ako ochrana predného člena objektívu. Pokiaľ by ste s objektívom niekde nechcene buchli alebo by dokonca došlo k pádu, filter náraz pohltí a zníži sa riziko poškodenia drahej fototechniky.
  • Polarizačný filter– používa sa pri fotení v exteriéroch ale využijete ho aj všade tam, kde chcete odstrániť odlesky od nekovových povrchov, zlepšiť kontrast a upraviť farby. Ide o filter, ktorý nie je možné nahradiť softvérovou úpravou.
  • Lenspen na optiku– vyzerá ako ceruzka ale v skutočnosti ide o šikovný štetec a stierku na mastné škvrny na optike. Je to vec, ktorú by mal mať každý fotograf (a majiteľ okuliarov) neustále pri sebe.
  • Slneční clona– pred nákupom si overte, či je slnečná clona v balení ale na 90% tam bude. Keby náhodou, slnečnú clonu na bočnom odlesku môžete zakúpiť aj samostatne.
  • Statív alebo monopod– – síce sme chválili modernú výkonnú stabilizáciu, stativ ale stále nenahradí. Ten nájde svoje miesto v arzenáli každého fotografa. Umožní fotiť dlhé expozície a niektoré sa dajú rýchlo prekonfigurovať na monopod. Ten sa zase hodí na fotenie akčných fotografií. Na statíve nešetrite, tie lepšie vám vydržia pokojne aj celý život.
Stránka z 14